23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tættere på miljøregler i polarområder

Et internationalt regelsæt for sejlads i polarområder, kaldet polarkoden, er fortsat øverst på dagsordenen i IMO.

Et internationalt regelsæt for sejlads i polarområder, kaldet polarkoden, er fortsat øverst på dagsordenen i IMO.





I miljøkomitéen var der intensive drøftelser af miljøreglerne i polarkoden. IMO besluttede bl.a., at miljøkapitlet i koden skal gælde for de samme skibe som de enkelte kapitler i MARPOL-konventionen. Det vil sige, at anvendelsesområdet for sikkerheds- og miljøkapitlerne i polarkoden ikke er det samme, idet sikkerhedskapitlet gælder for skibe omfattet af SOLAS-konventionen, hvor anvendelsesområdet er noget smallere.

Målet er stadig at få polarkoden færdig så hurtigt som muligt. Derfor vil der ekstraordinært blive holdt et arbejdsgruppemøde i ugen op til det næste møde i miljøkomitéen i oktober for at rydde de sidste knaster af vejen. Det forventes nu, at polarkoden kan vedtages af miljøkomitéen i foråret 2015. Danmark vil fortsat bidrage aktivt til færdiggørelsen af polarkoden.

Andre særligt interessante emner på mødet var:

•Overvågning og rapportering af skibes energieffektivitet

•Energieffektivitetsdesignindekset

•Ballastvand

•Marinebrændstof med 0,5 % svovl.

/mb
BREAKING
{{ article.headline }}
0.093