23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

SAS: Danmark mister indtægter

Der er kolossal stor økonomisk forskel på, om registreringsbogstaverne starter med OY-, SE- eller LN-, når SAS modtager nye og brugte fly til sin flåde, som afløsere for MD-80-flyene eller som supplement til den eksisterende flåde.

Der er kolossal stor økonomisk forskel på, om registreringsbogstaverne starter med OY-, SE- eller LN-, når SAS modtager nye og brugte fly til sin flåde, som afløsere for MD-80-flyene eller som supplement til den eksisterende flåde.





Det skriver check-in.

For der er stor forskel på, hvad det koster at indregistrere et fly i Danmark, Sverige eller Norge.

- I Sverige er registreringsafgiften én procent af flyets værdi. Så indregistreringen af et langdistancefly med en listepris på 1 mia. kroner koster altså 10 mio. svenske kroner. I Danmark skal man lægge 0,1 procent. For et fly til 1 mia. kroner ville det altså være 1 mio. kroner. I Norge kan man nøjes med at trække 15.000 kroner op af lommen, uanset hvad flyet måtte koste, oplyser Check-in.

Den store forskel er da også den direkte årsag til, at SAS' nyeste langdistancefly, et Airbus A340-300 fly, der kom til København i starten af denne måned og indsættes i drift senere på måneden, er blevet indregistreret i Norge som LN-RKP.

/mb
BREAKING
{{ article.headline }}
0.093