23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DTL: Tænketanks ideer om kørselsafgift urealistisk

Den grønne tænketank CONCITO foreslog på en konference i dag en brandbeskatning af lastbiler med 11 mia. kr. Det er helt uacceptabelt.

Den grønne tænketank CONCITO foreslog på en konference i dag en brandbeskatning af lastbiler med 11 mia. kr. Det er helt uacceptabelt.





Sådan siger Ove Holm, erhvervspolitisk chef i DTL.

- CONCITO’s forslag om 11 milliarders brandbeskatning vil ramme vores industri og vores landbrug – og ikke mindst skatteyderne – benhårdt, fastslår Ove Holm, der fortsætter:

- Kørselsafgifter på lastbiler – og så i den størrelsesorden – er hul i hovedet. Intet mindre. For danskerne har brug for at få fragtet varerne ind og affaldet ud. Stat og kommune har brug at få materialer ind – og affaldet ud. Fra Metrobyggeri, fra anlægsopgaver, til vindmøller osv. Den regning CONCITO har udtænkt, vil i virkelighedens verden naturligvis blive sendt direkte videre til forbrugerne og køberne af ydelserne, der kræver transport, og desuden ramme benhårdt hos industri og landbrug.

Job og konkurrenceevne

DTL peger på, at dette koster arbejdspladser og konkurrenceevne.

- Så CONCITO tror måske nok, at de kan isolere idéen til en brandbeskatning af et enkelt erhverv. Men i virkeligheden sender de en regning på 11 mia. til skatteyderne med en masse ekstra uønskede effekter. Det har ingen gang på jord, fortsætter Ove Holm.

Hver liter tæller allerede

DTL har en lang række forslag til en bedre miljø- og klimaprofil for vognmandserhvervet.

For eksempel bedre trafikafvikling, asfalt med mindre rullemodstand, bedre uddannelse af chaufførerne, så der køres mere brændstoføkonomisk, biogas og biodiesel til de tunge lastbiler.

/mb
BREAKING
{{ article.headline }}
0.088