23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Frem og tilbage i nordtyske havne

De to store havne i Hamborg og Bremerhaven har i 2013 haft vidt forskellig udvikling.

De to store havne i Hamborg og Bremerhaven har i 2013 haft vidt forskellig udvikling.





Hamborg fik en container-omsætning på 9,3 mio. TEU – hvilket er en fremgang på 4,4 procent og dermed vinder havnen tabte markedsandele tilbage efter kriseårene i skibsfarten

Det bringer Hamborg i den absolutte top i de europæiske Nordsø-havne, idet havnen scorer en markedsandel på plus 1,3 point på indeks 26,2 i forhold til havnene i Rotterdam, Antwerpen og Bremerhaven.

Alene eksport-andelen i containertrafikken steg med 5,6 procent til fire mio. TEU.

Det hele er dog ikke rosenrødt, idet til- og frakørselsforholdene omkring havnen er under stærkt pres, hvilket giver lange kø-dannelser – og vinterens kraftige storme har bestemt ikke begunstiget hverken Hamborg eller de øvrige Nordsø-havne.

Av i Bremerhaven

Bremerhaven oplevede det stik modsatte af Hamborg, da havnen fik en markant tilbagegang i TEU og øvrig godsomsætning.

Det resulterede i 2013 til en tilbagegang på 6,2 procent i godsomsætningen. Et markant fald fra 84 mio. tons i 2012 til 78,8 mio. tons.

Bremen/Bremerhaven har dog fortsat førertrøjen i Europa, når det gælder import/eksport af personbiler, der er i 2013 betød 2,2 mio. biler over kajkanten.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079