23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Færge får strøm i Norge - men sviner i Danmark

Det norske færgeselskab Color Line vil have landstrøm til færgerne først i Kristiansand, dernæst i Larvik, som begge har forbindelse til Hirtshals i Danmark.

Det norske færgeselskab Color Line vil have landstrøm til færgerne først i Kristiansand, dernæst i Larvik, som begge har forbindelse til Hirtshals i Danmark.





Superspeed 1, som færgen hedder, skal bygges om til at modtage landstrøm i stedet for at bruge skibets dieseldrevne generatorer, når den ligger i havn.

Men i Hirtshals må de lokale beboere stadig døje med NOx, partikler og os. For havnen i Hirtshals kommer ikke til at levere landstrøm, selvom færgen kan tage imod det, skriver Ingeniøren.

Argumentet fra Hirsthals Havn lyder, ifølge Teknisk Ukeblad, at færgen kun er i havn i en time ad gangen, og det kan derfor ikke betale sig at lukke ned for hjælpemotorerne.

I Kristiansand vil landstrømstilkoblingen resultere i en reduktion af skadelig nitrogenoxider med 34 ton om året og 2.300 ton mindre CO2. Svovl- og partikeludslip fjernes helt, skriver Teknisk Ukeblad.

Prisen på løsningen er endnu ikke beregnet, men i Oslo, hvor man allerede har implementeret landstrømsløsninger for to færgeforbindelser til Tyskland, er omkostningerne løbet op i 25 mio. norske kr.

Her har systemet sparet hovedstaden for 50 ton NOx, 2,5 ton svovl og 0,75 ton partikler årligt. CO2-udslippet er reduceret med 3.000 ton.

Color Line er et af Europas største færgeselskaber med en årlig omsætning på omkring 4,6 mia. kr. Selskabet har seks skibe i rute mellem syv havne i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Color Line fragter passagerer, biler og gods til og fra mange vigtige destinationer, inklusive Kristiansand-Hirtshals-ruten.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078