Eksportrådet søsætter en række vækstinitiativer i USA, herunder på shippingområdet.
Det amerikanske marked er allerede stort for danske rederier, idet det internationale søtransportmarked er liberaliseret.
Danske rederier sælger tjenesteydelser til amerikanske kunder for over 50 mia. kr. om året.
For at udnytte det danske potentiale i verdens største økonomi endnu bedre, lancerer Udenrigsministeriet – Eksportrådet - nu en handlingsplan med 23 konkrete vækstinitiativer for dansk erhvervsliv i USA som sådan.
Ét af dem handler om Danmarks største eksporterhverv, shipping.
- USA er på vej frem igen og er et stort og meget interessant marked for danske rederier. Det er derfor positivt med politisk fokus i form af en strategi, siger afdelingschef i Danmarks Rederiforening Jacob K. Clasen.
Kortlægger nye mulighederSom følge af strategien vil man blandt andet kortlægge nye muligheder på shippingområdet i USA, herunder for udbygning af havne og terminaler og inden for transport af energi. Desuden skal de danske kompetencer på shippingområdet og Det Blå Danmark markedsføres i USA.
Danmarks Rederiforening forventer desuden, på baggrund af analyser foretaget for Udenrigsministeriet, at frihandelsaftalen mellem EU og USA, som aktuelt forhandles, kan øge eksporten af maritime serviceydelser til USA med 5-10 mia. kr.
Som led i at sikre dansk vækst har den danske ambassade i Washington 1. januar 2014 ansat en maritim attaché.