23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mere grøn sejlads på Rødby-Puttgarden

I bestræbelsen på at overholde kommende internationale krav om lavere SOx-udledning i 2015 har rederiet Scandlines søsat et nyt hybridsystem på bilfærgen Prinsesse Benedikte, der sejler mellem Rødby og Puttgarden.

I bestræbelsen på at overholde kommende internationale krav om lavere SOx-udledning i 2015 har rederiet Scandlines søsat et nyt hybridsystem på bilfærgen Prinsesse Benedikte, der sejler mellem Rødby og Puttgarden.





Det dieselelektriske system er udviklet af rederiet selv i samarbejde med Siemens.

Når skibet ligger i havn, lagrer en batteripark den overskydende energi fra de dieseldrevne generatorer. Og når færgen er i fart ude på havet, trækker de eldrevne propeller strøm fra batterierne. På den måde arbejder dieselmotoren altid ved optimal belastning.

Scandlines’ driftschef Claus Nicolaisen:

- Vores dieselmaskiner er fra før 1997 og kan ikke konfigureres til effektivt at udnytte den overskydende strøm fra dieselgeneratorerne, når færgen ligger i havn. Det har vi løst ved at installere 399 batterier med en samlet kapacitet på 2,7 MWh om bord.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.087