23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kølemiddel sætter sindene i kog

EU forbereder sag mod Tyskland i strid om kølemiddel til bilers aircondition.

EU forbereder sag mod Tyskland i strid om kølemiddel til bilers aircondition.





EU har nemlig forbudt det gamle kølemiddel, fordi det har en voldsom drivhuseffekt. Det har bilproducenterne vidst siden 2006, men direktivet er først trådt i kraft med årsskiftet 2012/2013.

I løbet af 2013 udviklede det sig til en strid mellem den tyske bilproducent Mercedes-Benz og det franske miljøministerium.

Mercedes-Benz fortsatte nemlig med at bruge det gamle kølemiddel med henvisning til, at det nye kølemiddel i tilfælde af ulykker og læk på køleanlægget kunne udløse en brand, hvis det løb ud over en varm motor.

Derfor forbød det franske miljøministerium, at visse Mercedes-modeller blev indregistreret i Frankrig.

Det tyske bilmærke fik dog hjælp fra den tyske vejmyndighed KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), der gav en foreløbig dispensation til Mercedes.

Den dispensation udløste en reaktion fra EU-Kommissionen, der ifølge talsmanden Carlo Corazza meddelte, at dispensationen kunne få konsekvenser.

Og det sker så nu, da EU ifølge Automobilwoche.de tager de første skridt til en EU-sag mod Tyskland.

Det er EU's industrikommissær Antonio Tajani, der nu giver udtryk for, at Tyskland overtræder EUs miljøbeskyttelseforordninger ved at acceptere, at Mercedes-Benz fortsat benytter det forbudte kølemiddel.

Aircondition er ikke blot installeret i personbiler, idet det i dag er installeret i omkring 80 procent af alle lastbiler.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078