23948sdkhjf

Voksende marked for automatiske og førerløse trucks

Hos Jysks centrallager i østjyske Uldum står tre automatiske palletrucks, AGV’ere, fra Toyota Material Handling Danmark for transport af paller, der ankommer til lageret.

Hos Jysks centrallager i østjyske Uldum står tre automatiske palletrucks, AGV’ere, fra Toyota Material Handling Danmark for transport af paller, der ankommer til lageret.



AGV’erne, Automated Guided Vehicles, kører i fast rutefart døgnet rundt mellem varelevering og indlagringsanlæg. Hver AGV tager to paller ad gangen og står for transport af godt og vel 2000 paller i døgnet. Det svarer til ca. 85 procent af de indkomne paller.

Færre ansatte

Dermed er Jysk godt i gang med at optimere og effektivisere lageret, hvor al kørsel af paller ind til februar 2013 foregik manuelt.

De automatiske palletruck giver store besparelser på personalesiden. De kører hver 35 ture i timen med dobbelt load og klarer altså 70 paller.

- De grundige cost benefit-analyser vi foretog inden implementeringen viste et stort potentiale for økonomiske besparelser ved brug af automatiske trucks. Og den løsning Toyota Material Handling Danmark har leveret, lever op til forventningerne, siger logistikchef Henrik Gromada, Jysk.

Kommunikerer via WI-FI

Når en lastbil ankommer, bliver pallerne læsset af og manuelt placeret i en af de 88 dybdestablingsrækker. Godsmodtagerne kontrollerer pallerne og forsyner dem med stregkoder og læser dem ind i lagerets WMS via en bærbar PC.

Det er også via PC’en, man giver ordre om afhentning af paller.

I den forbindelse vælger man, om pallen skal folieomvikles eller ej samt prioritet for, hvor hurtigt rækken skal tømmes. AGV’erne modtager ordrerne, henter pallerne to ad gangen og kører dem til indlagringsanlægget, som også omfatter et folieviklerområde.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062