23948sdkhjf

”Julegave” i form af bødefarce

Danske vognmænd ser frem til en julegave fra regeringen, fagbevægelsen og vognmandsorganisationen DTL i form af bødeforhøjelser, der går fra 233 procent og helt op til 600 procent, lyder en aktuel melding fra brancheorganisationen ITD.

Danske vognmænd ser frem til en julegave fra regeringen, fagbevægelsen og vognmandsorganisationen DTL i form af bødeforhøjelser, der går fra 233 procent og helt op til 600 procent, lyder en aktuel melding fra brancheorganisationen ITD.



ITD har haft foretræde for Folketingets Transportudvalg. Danske Busvognmænd har gjort det samme. DI Transport har presset på i lovkontorerne.

Men intet ser ud til at have ændret transportminister Pia Olsen Dyhrs holdning: Bødekataloget for vognmandskørsel i Danmark skal have et gevaldigt hak i vejret og bliver efter alt at dømme vedtaget i Folketinget inden jul.

Hensigten med bødestramningerne er at ramme ulovlig kørsel med udenlandske lastbiler, såkaldt ulovlig cabotagekørsel. Men i lovforslaget rammer bødeforhøjelserne også danske vognmænd – inklusiv busvognmændene, som er underlagt helt andre EU-regler end lastbilvognmændene og derfor er særdeles undrende over at skulle mærke bødehammeren som følge af forhold i et helt andet erhverv end deres eget.

Ikke rod i fakta

ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen:

- ITD har ved flere lejligheder efterspurgt det faktuelle grundlag for at stramme bøderne. Men nu står det helt klart, at bødeforhøjelserne slet ikke har rod i et faktuelt billede af udviklingen i transporterhvervet.

Transportministeren oplyste onsdag, at der gennem de seneste knapt fire år er registreret 428 sager, hvor der er givet bøder for ulovlig indenrigskørsel med udenlandske lastbiler i Danmark. Hun kunne ikke redegøre for, hvor mange af disse sager, der angår buskørsel.

- På de fire år er godt 4 mio. udenlandske lastbiler kørt ind i Danmark. På den baggrund kan det vel ikke siges at være vildt alarmerende med godt 400 cabotagesager. Og at ministeren ikke bare erkender, at antallet af sager på busområdet er nul, er helt besynderligt. Alle ved, at det forholder sig således, fortsætter Jacob Chr. Nielsen.

Hammer for bagateller

ITD's topchef tilføjer:

- Men det værste er, at ønsket om at regulere udenlandske bilers kørsel helt umotiveret resulterer i kæmpe forhøjelser af bøderne for en række bagatelagtige forseelser for helt almindelige danske vognmænd.

Jacob Chr. Nielsen peger på, at en fornuftig og logisk tilgang til bødestørrelserne ville være at se på, hvad de er i andre lande, både i forhold til cabotage og i forhold til andre regelsæt.

- Sådanne fornuftige og faktaorienterede argumenter har der slet ikke været plads til i diskussionen. Det er skammeligt og stærkt underminerende for transportministerens og også for Trafikstyrelsens troværdighed, siger Jacob Chr. Nielsen.

DTL og 3F

Han ærgrer sig over, at DTL har stået uden for den fælles front imod de grundløse bødeforhøjelser, og over at ministeren ikke har krævet fakta på bordet i en situation, hvor branchen har været uenige.

- Vores transportminister danser en farlig dans med et par trængte organisationer, nemlig 3F og DTL. De har én interesse, og det er at skabe så meget ballade og opstandelse omkring deres eget erhverv som muligt, i håb om at de så selv kan fremstå handlekraftige og uundværlige. At de først og fremmest tænker på, hvad der er godt for dem selv og ikke for branchen, viser farcen omkring bødeforhøjelserne desværre med al ønskelig tydelighed, slutter Jacob Chr. Nielsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062