23948sdkhjf

Forbrug kan halveres allerede i dag

Svensk lastvognsproducent glad for fokus på effektiv transport.

Svensk lastvognsproducent glad for fokus på effektiv transport.



Den svenske fossilfri undersøgelses-slutbetænkning indeholder tiltag til, hvordan vejtrafikken i Sverige bliver uafhængig af fossile brændstoffer i 2030 og klimaneutral i 2050.

Scanias arbejde på feltet viser, at det allerede i dag er muligt at halvere brændstofforbruget.

Gennem en kombination af effektivisering på alle led, mere effektiv fremdrift, ny teknik og brug af fornybar energi, viser rapporten, hvordan klimapåvirkende udslip fra vejtransport kan stoppes.

Det er det samme koncept, som Scania tilpasser i arbejdet med at udvikle en bæredygtig transportsektor.

CO2-udslip ned med 20 pct.

Scania har de seneste år gennemført kraftige effektiviseringer af firmaets transportstrøm fra leverandører til anlæg. Det har bidraget til, at CO2-udslippet er reduceret med 20 procent.

I Södertälje transporteres alle komponenter mellem anlæggene med fossilfrie etanoldrevne lastvogne.

Et andet eksempel er Scanias egen vognmandsvirksomhed, Scania Transportlaboratorium, der transporterer komponenter mellem Södertälje og samlefabrikken i Zwolle, Holland.

Siden 2008 er CO2-udslippet halveret via effektivisering ved hjælp af eksisterende teknologi og kører-support.

- Vi behøver ikke en brændstofpris på 40 kr./l for at fremtvinge en positiv udvikling. Scania har lykkedes med det ved egen kraft. Det har gjort, at vores transportomkostninger er reduceret med 15 procent, siger Scanias adm. direktør Martin Lundstedt.

Fossilfri vognpark

Ifølge rapporten kan Sverige nå målet om en fossilfri vognpark i 2030 uden alt for store ofre. I fremtiden kan der opstå en mængde positive sideeffekter, for eksempelvis bedre luftkvalitet, nye arbejdspladser og en stærk position for den svenske køretøjs- og brændstofindustri.

- Der er et enormt potentiale for at forbedre transportsystemet og én sag er sikker. Scania er glad for, at samfundet fokuserer på transporteffektivisering, siger Martin Lundstedt.

Et af Scania Transportlaboratoriums vogntog ses på billedet undervejs i Sverige. (Foto: Finn Bjerremand)

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078