23948sdkhjf

Sverige har behov for større lastvogne

VTI: Sverige har brug for længere og tungere vogntog

VTI: Sverige har brug for længere og tungere vogntog



VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut (Sverige), skal undersøge hvad der kræves for at længere og tungere køretøjer skal kunne blive standard i Sverige. Det skriver svensk åkeritidning.se

Længere og tungere vogntog udløser både økonomiske og miljømæssige gevinster og reglerne bør ændres, mens forsker.

– Reglerne for den tunge trafik bør ændres sådan at bliver tilladt at køre med længere og tungere vogntog (Sverige har i dag 60 tons og 25,25 m som maksmål). Det bliver både mere økonomisk og klimatisk effektivt, siger Sogol Kharrazi, der er forsker ved VTI.

I projektet, der koordineres af VTI, er både den svenske Transportstyrelsen, Trafikverket, Chalmers tekniska högskola, Volvo Group Trucks Technology, Scania och Parator Industri AB, med. Projektet skal løbe frem til slutningen af 2016 og det total budget er på 15,2 mio. sek. Ud af dette beløb kommer 7,4 mio. sek. fra de svenske innovationsmyndigheder, Vinnova.

I Sverige er der gennem flere år blevet afviklet projekter med længere og tungere vogntog. Et af dem er dobbelt-vogntoget som ses på billedet. Vogntoget, som kører fast mellem Göteborg og Malmö, består af to treakslede trailere i standardmål, samt en treakslet trækker og en toakslet dolly. Totalmålene er 34 m i længden og den samlede tilladte vogntogsvægt er 80 tons.

(Foto: Finn Bjerremand)

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093