23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Varedistribution sander til

COWI skønner, at lastvogne i 2010 tilbragte mere end 10.000 timer i kø på hovedstadens trængselsplagede veje.

COWI skønner, at lastvogne i 2010 tilbragte mere end 10.000 timer i kø på hovedstadens trængselsplagede veje.





Regningen lød anslået på 1,5 milliarder kroner og den bliver ikke mindre i de kommende år, med tiltagende trafik i og omkring de store byer. Ud over den almindelige trafikvækst på vejene vil befolkningstilvæksten i de store byer forstærke udviklingen.

Varedistributionen, der allerede i dag er voldsomt udfordret af trængslen, vil blive endnu vanskeligere i fremtiden, hvis ikke varedistributørerne i fremtiden får lov til at arbejde i storbyerne om aften, og nattetimerne.

Det skriver ing.dk.

Her udgør miljølovgivningen i almindelighed, samt kommunale støj-påbud og lokalplaner en alvorlig forhindring.

- Det er ikke voldsomt populært at køre om natten, så vi har forsøgt at lægge transporten i ydertimerne – i de tidlige morgentimer lige før kl. 7 og om aftenen, hvor folk ikke er så følsomme over for støj, siger Finn Zoëga, der er sektionsleder på Teknologisk Institut, der er en af parterne i projektet Distribution i Ydertimerne (DYT), hvor man tester natkørsel i fire storbyer.

De foreløbige erfaringer viser, at tidsforbruget kan reduceres med op til 25 procent. I praksis betyder det, at den enkelte lastvogn/chauffør i betydeligt omfang kan nå flere opgaver på ”en nat”. Det vil medføre, at der skal køre færre lastbiler ind og ud af storbyerne, hvilket vil gavne miljøet.

- man sparer også lidt på kilometerne, fordi man undgår at køre omveje, siger forklarer Finn Zoëga til ing.dk.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094