23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Gearvælger pensioneres i Volvos tungeste landevejsvogne

Efter knap 12 års aktivitet kører Volvos berømte I-Shift gearvælger nu på pension i landevejsvognene.

Efter knap 12 års aktivitet kører Volvos berømte I-Shift gearvælger nu på pension i landevejsvognene.





Fra 2001 og årene derefter var det den gammeldags gearstang, der blev faset ud til fordel for I-Shift gearvælgeren, placeret på højre side af førersædet i Volvos FH og FM serier.

Faktisk kører 87 pct. af alle tunge Volvo lastvogne i Europa i dag med I-Shift transmission, udtryk for det automatiske gearskiftes kæmpesucces.

Med overgangen til den nye FM-generation, der går i produktion om få dage, forsvinder gearvælgeren på siden af førersædet nu til fordel for fire vippekontakter i instrumentbrættet. De nye kontakter er placeret tæt ved den nye håndbremse, der også blot er en lille kontakt.

Den samme løsning bliver indfaset i den nye FH-serie i begyndelsen af det nye år, mens I-Shift gearvælgeren dog fortsætter i den nye generation af Volvos nye entreprenørlastvogn FMX.

På billedet ses håndbremsekontakten helt til venstre, mens de fire vippekontakter længst til højre i nederste række anvendes til betjening af transmissionen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141