23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Høj sejladssikkerhed under Femern-byggeriet

Efter flere års frugtbar dialog mellem Femern A/S og de maritime myndigheder i Danmark og Tyskland har myndighederne nu officielt formuleret kravene til sejladssikkerhed under byggeriet af den faste Femern Bælt forbindelse.

Efter flere års frugtbar dialog mellem Femern A/S og de maritime myndigheder i Danmark og Tyskland har myndighederne nu officielt formuleret kravene til sejladssikkerhed under byggeriet af den faste Femern Bælt forbindelse.





Både den tyske ansvarlige myndighed Generaldirektion Wasserstraßen und Schifffahrt og Søfartsstyrelsen i Danmark har meddelt, at de er enige med Femern A/S i, at der skal etableres et VTS-system og at der skal være vagtskibe samt at der foretages omfattende planlægning og overvågning af al skibstrafik, mens byggeriet står på.

Dansk og tysk personale

VTS-systemet, der skal overvåge og vejlede skibene på deres vej gennem Femern Bælt, vil blive placeret på det eksisterende VTS-center i Travemünde og vil være i drift døgnet rundt i hele anlægsperioden. VTS-systemet for Femern Bælt bemandes med både tysk og dansk personale.

Myndighederne er også enige med Femern A/S i, at offshore anlægsarbejder på Femern Bælt – dvs. udgravning til tunnelrende og nedsænkning af tunnelelementer – kun kan finde sted i to afgrænsede arbejdsområder på samme tid. Hvert arbejdsområde skal være klart og tydeligt afmærket og et særligt vagtskib skal holde opsyn med skibstrafikken omkring hvert enkelt område.

V

agtskibe

Femern A/S vil sørge for driften af de døgnbemandede vagtskibe, der både skal have en repræsentant fra en dansk og en tysk myndighed om bord. Sammen med VTS-systemet skal vagtskibene sikre mod uvedkommende sejlads i arbejdsområderne. Der skal desuden konstant være et ekstra vagtskib stand-by, hvis et af de to faste vagtskibe midlertidigt skal i havn.

-Vi er glade for, at myndighederne allerede nu er enige med os om, hvad de skal til for at opnå høj sejladssikkerhed i hele byggeperioden. Det betyder nemlig, at vi kan planlægge aktiviteterne i god tid og samtidig indarbejde kravene i de kommende kontrakter med de store entreprenørkonsortier. Det er et vigtigt skridt i realiseringen af den faste forbindelse, siger teknisk direktør i Femern A/S, Steen Lykke.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078