23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

EU vil stoppe statsstøtte til lufthavne

Ligesom sort arbejde, så er offentlig driftsstøtte til lufthavne ulovligt. Men det finder i høj grad sted alligevel.

Ligesom sort arbejde, så er offentlig driftsstøtte til lufthavne ulovligt. Men det finder i høj grad sted alligevel.





Det er EU-Kommissionens opgave at jagte de lande og lufthavne, hvor det finder sted. For selvom det er ulovligt, så forekommer det i stor stil ud over hele Europa. Det skriver check-in.dk.

For at komme problemet til livs foreslår EU-Kommissionen en ”frit lejde”-periode på 10 år for at give lufthavnene mulighed for at tilpasse deres forretningsmodeller efter et liv uden offentlig driftsstøtte. Dermed håber EU-Kommissionen på, at landene og lufthavnene selv retter ind og begynder at følge reglerne i stedet for at kommissionen skal bruge ressourcer på at bekæmpe problemet.

Meget tyder også på, at den ulovlige statsstøtte til lufthavne er langt mere omfattende end hvad EU-Kommissionen har ressourcer til at tage hånd om.

Forslaget fra EU-Kommissionen er i høring hos EU’s medlemslande frem til slutningen af september. I Danmark er Trafikstyrelsen stadig ved at tygge på hvad forslaget måtte betyde for de danske lufthavne. Derfor ser styrelsen sig ikke i stand til at redegøre for de eventuelle konsekvenser for Danmark.

EU-forslaget ser også på statsstøtte til investeringer i lufthavnsinfrastruktur. Det er tilladt, hvis der er et reelt behov. Men EU-Kommissionen i fremtiden graduerer støttebeløbene, så det bliver muligt at yde mere støtte til mindre lufthavne end til større lufthavne.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.112