Transport af lithiumbatterier er et område der har vist sig særligt komplekst og svært overskueligt, hvor notaterne har til formål at lette forståelsen.
Der laves løbende ændringer i lovgivningen, og særligt IATA, som anvendes i forbindelse med luftfragt, har introduceret nogle væsentlige ændringer i deres seneste udgave – Dangerous Goods Regulations 54th Edition.
Det oplyser konsulentfirmaet Cantell i Fredericia.
IATA har valgt at skærpe uddannelseskravene, for virksomheder der afsender lithiumbatterier i henhold til de særlige undtagelser. Afsendere skal altså være uddannede for at sende undtagne lithiumbatterier - med mindre der er tale om et meget begrænset antal.
I IATA Dangerous Goods Regulations er der samtidig foretaget yderligere inddelinger i pakkeinstruktionerne for lithiumbatterier.
Cantell har derfor valgt at opdatere det seneste notat efter de nyeste bestemmelser, som samtidig inkluderer bestemmelserne for undtagne lithiumbatterier til vej- og søtransport. Samtidig har Cantell benyttet lejligheden til at lave enkelte specificeringer og uddybninger af indholdet.