23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fartpilot til lastbiler bruger 3D-topografi til at spare diesel

En ny type fartpilot til lastbiler bruger topografi, radarer og 3D-animationer til at spare på dieseldråberne.

En ny type fartpilot til lastbiler bruger topografi, radarer og 3D-animationer til at spare på dieseldråberne.





En lastbiltur fra Danmark til Sydeuropa medfører mange kilometer i kuperet terræn, og det har stor indvirkning på lastbilens dieselforbrug.

Derfor har Mercedes-Benz udviklet fartpiloten Predictive Powertrain Control (PPC), som indeholder 3D-animationer af jordens topografi på godt 300.000 kilometer vej i Europa. Det skriver Ingeniøren.

I bedste fald kan lastbilerne spare op mod 30 procent brændstof i forhold til tidligere motorer med traditionelle fartpiloter, hvis man også medregner Mercedes-Benz' ECO-mode, som sikrer færre gearskift, skriver Teknisk Ukeblad.

PPC bruger så det interval til at koordinere, hvor meget moment, lastbilen har brug for, når den eksempelvis skal forcere Kasselbakkerne ved Göttingen i Tyskland.

Systemet analyserer de 3D-animerede topografier to-tre kilometer forud for lastbilen, og PPC benytter sig også af lastbilens vægt til at vurdere, hvornår lastbilen kan køre på frihjul, som Teknisk Ukeblad har illustreret her.

PPC-systemet koster godt 12.000 kroner at få installeret, men kører lastbilen mellem 100.000-150.000 km om året, kan besparelserne får vognmændene være ganske betydelige, skriver Teknisk Ukeblad.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078