23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kunder blæser på CO2-udledning

For få uger siden annoncerede Maersk Line, at CO2-reduktionen er gået langt hurtigere end ventet for rederiet, at 2020-målet allerede er nået otte år foran planen, og at man nu hæver målet til 40 pct. i forhold til 2007-udledning.

For få uger siden annoncerede Maersk Line, at CO2-reduktionen er gået langt hurtigere end ventet for rederiet, at 2020-målet allerede er nået otte år foran planen, og at man nu hæver målet til 40 pct. i forhold til 2007-udledning.





Men enhver form for sammenligning blandt top-20 containerrederierne er omtrent håbløs, og afskiberne viser i bedste fald i praksis kun meget lidt interesse for redernes miljøbelastning, når de forhandler kontrakter.

Det er status i en ny analyse fra SeaIntel, der løbende efterprøver containerrederiernes offentlige miljøprofil i forhold til deres intentioner og indsats i praksis. Det skriver shippingwatch.dk.

- Vores analyse viser, at hovedparten af rederne ikke tilbyder en automatisk CO2-beregner, der er nem at bruge for kunderne. Yderligere kan vi også konstatere markante afvigelser i CO2-udledninger på tværs af rederierne. Oven i købet i de tilfælde, hvor rederne laster præcis de samme skibe, og det var endda i de tilfælde, hvor rederne hævder, at de benytter samme metode i deres CO2-beregninger, påpeger SeaIntel i sit ugebrev Sunday Spotlight.

Grundlaget for analysen er bl.a. konkrete henvendelser til rederne om deres CO2-udledning på fastlagte ruter. De viste bl.a., at kun fire redere ud af 13 besvarede anmodningen, heriblandt MSC og Maersk Line.

I analysen valgte ni ud af 20 redere ikke at besvare konkrete forespørgsler. Det var CMA CGM, Evergreen, APL, CSCL, MOL, Yang Ming, K-Line, PIL and CSAV.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109