23948sdkhjf

IRU-indikatorer om dobbelt dyk bekræftet

IRU spåede, at Europa stod på kanten af et dobbelt dyk i økonomien i 2012 – nu viser tallene at IRU’s prognose holdt stik.

IRU spåede, at Europa stod på kanten af et dobbelt dyk i økonomien i 2012 – nu viser tallene at IRU’s prognose holdt stik.



IRU’s Road Transport Indicies sammenholder udviklingen i landenes bruttonationalprodukter, udviklingen i godsmængderne i vejgodstransporten og antallet af nyindregistrerede køretøjer i 58 lande over hele verden. Den seneste opgørelse fra IRU viser, at brancheorganisationens prognose for 2012 – der spåede en alvorlig risiko for et såkaldt ”double dip” i europæisk økonomi er blevet til virkelighed. IRU’s indikatorer viser, at bruttonationalproduktet i de europæiske lande skrumpede med 0,3 procent i 2012, mens godsvolumener stagnerede. Til sammenligning øgede BRIK-landene (Brasilien, Rusland, Indien og Kina) BNP med fem procent i 2012 og godsvolumenerne med seks procent i det forløbne år.

IRU spår, at den økonomiske vækst i Europa kommer til at stå stille i 2013, mens godsvolumenerne ventes at stige med beskedne 0,7 procent. IRU venter dog, at europæisk økonomi så småt begynder at vokse ved slutningen af året. Denne positive udvikling ventes at tage til i 2014.

Nord-Syd

Det er især de plagede økonomier i Sydeuropa, der trækker europæisk økonomi nedad. Det er fortsat landene Grækenland, Italien, Spanien og Portugal, der kæmper med skrumpende bruttonationalprodukt. I en bue fra Finland til Frankrig ventes økonomierne at vokse svagt.

- Tallene bekræfter desværre IRU’s forudsigelser for 2012, hvor branchen advarede om at EU var på vej ind i en ”double dip” recession og at en sådan recession kunne undgås, hvis EU fulgte erfaringerne fra BRIK-landene. Det står klart, at EU ikke fulgte branchens råd, siger lederen af IRU’s afdeling for bæredygtig udvikling, Lars Hügel, der konkluderer.

- Set i lyset af de økonomiske nøgletal, så er det ikke overraskende, at transportoperatørerne i EU har tøvet med at investere i nye køretøjer, hvilket har resulteret i stagnation i salget af nye lastvogne. I BRIC-landende fortsætter transportvirksomhederne med at investerer. Når netop BRIK-landene overgår de ”gamle økonomier”, så skyldes det, at at man i BRIC landene har større forståelse for behovet for systemisk innovation og store investeringer i produktionsværktøjer – også i små og mellemstore virksomheder, der står for 85 procent af arbejdspladserne – herunder i transportbranchen. De er afgørende for skabelsen af reel økonomisk vækst, siger Lars Hügel.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063