23948sdkhjf

Vestjysk iværksætter fylder 70

Mandag den 7. januar fylder Danmarks førende blokvognsforhandler, Jørn Bolding, 70 år.

Mandag den 7. januar fylder Danmarks førende blokvognsforhandler, Jørn Bolding, 70 år.



Jørn Bolding kan på sin fødselsdag se tilbage på 52 års erhvervsaktivitet i Esbjerg, det er nemlig på mandag samtidig 52 år siden at Jørn Bolding flyttede til Esbjerg, efter at have trådt sin barnesko i Henne og have været traktorfører på Filsø.

Han blev ansat som andenmand på en eksportvogn ved det dengang meget kendte vognmandsfirma Søren Hviid i Esbjerg. Det blev til halvandet år hos Søren Hviid inden Jørn Bolding aftjente sin værnepligt. I perioden kørte Jørn Bolding meget med et berømt Volvo vogntog, som havde medvirket i filmen Over Alle Grænser, med Helle Virkner og Holger Juhl Hansen i hovedrollerne, som henholdsvis Vera og chaufføren Anton.

Efter militærtiden kørte Jørn Bolding i en periode ved LV Transport, hvor turen for det meste gik til Italien. Herefter blev han ansat som såkaldt friafløser ved IAT, der dengang bestod af flere vognmandsforretninger. Efter en periode blev han ansat ved eksportvognmand Holger Kirkeby, der var en af initiativtagerne til vognmandssammenslutningen IAT (International Auto Transport) i Esbjerg. Holger Kirkeby havde et enkelt hængervogntog og en eksportkørselstilladelse, som dengang var udstedt på lastvognens registreringsnummer.

Tung transport

Mens Jørn Bolding var ansat ved Holger Kirkeby udførte han den mest spektakulære transport nogensinde. Et græsk kulskib gik i 1967 ned ud for Esbjerg og 21 græske søfolk druknede ved uheldet. Jørn Bolding fik opgaven med sit kølevognstog at transportere de 21 kister med de døde søfolk hjem til Piræus.

I 1970 overtog Jørn Bolding vognmandsforretningen med det tilhørende hængertræk og eksportkørselstilladelsen og var dermed en af de absolut yngste eksportvognmænd. Efter et stykke tid blev forvognen kortet op til en trækker og Jørn Bolding gik ind i containertransporten, hvor han i en periode transporterede skibscontainere til og fra Nordtyske havne. Vognparken voksede til 3 trækkere, men opgaverne med transport af containere blev brat afbrudt, da man i stedet begyndte at sejle containerne med feederbåd til Århus, så der stod den unge vognmand med 3 arbejdsløse trækkere. Omtrent samtidig kom oliekrisen og Jørn Bolding bevægede sig ud i transporter på Mellemøsten, en opgave der bare voksede og voksede.

Overdimensioneret gods

Det betød også at behovet for transport af overdimensioneret gods dukkede op, og sammen med en kollega i branchen, Torben Rafn i Sommersted, investerede man i et fælles selskab med navnet Dan-Orient Ekspress, der blandt andet anskaffede sig en kraftig Mack trækker og en blokvogn med flere styrende aksler. Med dette efter datidens forhold avancerede transportudstyr, blev der udført transporter af tungt materiel fra Norden og til Mellemøsten.

I 1978 fik daværende eksportchauffør Kurt Beier tildelt en eksportkørselstilladelse og han købte efterfølgende halvdelen af Jørn Boldings vognmandsforretning. Jørn Bolding, der allerede i 1975 var begyndt at sælge standardtrailere af mærket Burg, solgte nemlig den første Goldhofer blokvogn i 1978. I et par år kørte de to parløb, men i 1981 solgte Jørn Bolding resten af forretningen til Kurt Beier, hvorefter Jørn Bolding helt gik over til handel med materiel, omfattende Goldhofer blokvogne og specialkøretøjer samt forskellige andre brands indenfor nicher, såsom tankvogne.

Handelsvirksomheden har siden udviklet sig til et kendt brand i branchen og alene på segmentet specialkøretøjer har Jørn Bolding i dag hele Norden med de Nordatlantiske øer, herunder også Grønland som sit salgsområde, og Jørn Bolding siger at han er glad for den tillid som Goldhofer altid har vist ham.

Spændende fremtid

-Fremtiden, den bliver spændende ingen diskussion om det. I nichen tanktransport mener jeg der er et potentiale i tankmarkedet både for flydende transport, herunder også transport af flydende affald, såsom vand der skal filtreres, slam m.v, samt i pulverform. Emballagen bliver for dyr og bortskaffelsen af emballagen bliver for dyr, så der vil blive mere tanktransport i fremtiden, siger Jørn Bolding.

Indenfor det specielle vil der også fortsat være et potentiale, som kun begrænses af de grænser som myndighederne udstikker og så de rent fysiske begrænsninger, som sætter begrænsninger for fremkommeligheden.

- Det er for dyrt først at bygge en maskine op, for derefter at adskille den i mange dele og lade den transportere, for igen at lade den blive bygget op på stedet, hvor den skal anvendes. I stedet vil man have maskiner transporteret i så store stykker som muligt, slår Jørn Bolding fast.

På standardiserede område vil der også være et potentiale for vognindustrien, hvis man ellers får effektiviseret til at være endnu mere standardiserede. Spørgsmålet er så om det bliver europæiske producenter, der får standardiseret så meget så de kan overleve, eller det bliver kinesiske producenter i fremtiden. Men vognproduktion i Kina og på andre fjerne steder er ikke altid lykken, så måske det bliver med produktion af visse komponenter i Kina og samling i Europa.

Jørn Bolding siger at det bedste for ham er at han først og fremmest har sit godt helbred og en god familie, og det er lidt af en præstation at det lykkedes for ham at han kunne gå fra at være en bondekarl til at drive en aktiv og kendt virksomhed med forbindelser langt ud i verden.

Fødselsdagen ændrer dog ikke på Jørn Boldings engagement i virksomheden, hvor et begyndende generationsskifte til Peter og Per Bolding er begyndt.

- Jeg fortsætter så lang tid som mit helbred kan følge med og så vil jeg bruge de næste fem år til at bakke ud af virksomheden, slutter Jørn Bolding.

I anledning af den runde dag holdes der på dagen åbent hus i Guldager forsamlingshus fra 12 til 16.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109