23948sdkhjf

DI Transport og ATL har indgået valgforbund

Det betyder, at ved valg til hovedbestyrelsen i DI vil lønsummerne i ATL og DI Transport blive lagt sammen, oplyser formand Anne Kathrine Steenbjerge.

Det betyder, at ved valg til hovedbestyrelsen i DI vil lønsummerne i ATL og DI Transport blive lagt sammen, oplyser formand Anne Kathrine Steenbjerge.



- På den måde sikrer vi størst mulig indflydelse for vores fælles lønsummer. Aftalen gælder for 2013.

- Jeg har i øvrigt aftalt med de øvrige transportrelaterede foreninger i DI, at vi afholder et fælles møde efter nytår for at drøfte vores fælles relationer. Vi vil i DI Transport arbejde for at styrke hele transporterhvervet, derfor ser jeg også frem til at forstærke samarbejdet med ITD i Padborg.

2013 bliver endnu et spændende år, ingen tvivl om det! Her er et kort overblik over vores største fokusområder i 2013:

- Regeringen er på vej med en klimaplan for blandt andet transportsektoren. I den samlede transportbranche skal vi naturligvis levere vores bidrag til et bedre og mere bæredygtigt klima. Vi tager hul på denne dagsorden den 15.januar 2013, hvor DI Transport sammen med transportminister Henrik Dam Kristensen holder det grønne topmøde. Her vil vi komme med eksempler på konkrete handlinger og løsninger, som allerede i dag anvendes i transportsektoren.

Der er mange gode eksempler at vise frem, men vi kan imidlertid ikke forbedre klimaet, medmindre vi også satser på nye køretøjstyper, herunder el- og hybridbiler. Vi skal også se på alternative brændstoffer, herunder biobrændstoffer til den tunge transport. Min egen kæphest er brugen af biodiesel, som jeg fra min virksomhed har meget gode erfaringer med fra Sverige. Når biobrændstoffer har vundet store markedsandele i Sverige, skyldes det en bevidst politisk satsning, herunder i form af lavere afgifter.

- Et andet helt afgørende fokusområde for 2013 bliver de generelle konkurrencevilkår for transportsektoren i Danmark. Uanset om vi taler om persontransport eller godstransport, og uanset om der er tale om lastbiler, jernbanen, lufthavne, havne, busser, taxaer og fly, så er det et gennemgående træk, at vores konkurrencevilkår er utilstrækkelige. Konkurrencen fra udlandet er der og den vil ikke blive mindre. Det indre marked fungerer præcis på de vilkår, som vores politikere har bestemt. Vi vil fortsat kæmpe for, at danske virksomheder i videst muligt omfang kan fastholde dansk beskæftigelse i vores virksomheder. Det kræver, at vi sikrer, at dansk arbejdskraft bliver så konkurrencedygtig som muligt.

- Vi har brug for at genskabe væksten i den private sektor og det kan kun ske gennem konkurrencebetingelser, som bringer os i front internationalt. Vi har slet ikke brug for en kørselsafgift på lastbiler! En sådan afgift vil ende med at belaste danske virksomheder yderligere og den vil med sikkerhed have negative konsekvenser i form af fyringer og flytning af produktionsvirksomheder.

- I 2013 vil jeg og mine bestyrelseskolleger i DI Transport også forsøge at skabe endnu mere politisk fokus på sammenhængen mellem mobilitet og vækst, skriver formand Anne Kathrine Steenbjerge.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078