23948sdkhjf

Airberlin sælger – SAS afviser

Tysklands næststørste flyselskab Airberlin haft travlt med at gennemføre en transaktion, der vil sætte sine tydelige spor i årsregnskabet, der afsluttes den 31. december.

Tysklands næststørste flyselskab Airberlin haft travlt med at gennemføre en transaktion, der vil sætte sine tydelige spor i årsregnskabet, der afsluttes den 31. december.



Airberlin kunne således i går meddele, at selskabet har udskilt bonusprogrammet Topbonus i et separat selskab, som har fået Etihad Airways som hovedaktionær med 70 procent af aktierne, mens Airberlin selv sidder på de resterende 30 procent. Herudover har Airberlin fået option på l løbet af 2013 at købe yderligere 10 procent af aktierne.

Prisen for transaktionen er aftalt til 184,4 mio. euro og svarer til godt 1,4 mia. danske kroner.

Bonus- og loyalitetsprogrammet Topbonus er det næststørste i Tyskland kun overgået af Lufthansas Miles & More. Topbonus har ved udgangen af 2012 3,1 mio. medlemmer, og alene i 2012 har der hver dag kommet 1.000 nye medlemmer til.

I forbindelse med introduktionen af den nye spare- og strategiplan 4XNG var der forlydender fremme om, at SAS ville kunne hente et større beløb ved frasalg af EuroBonus loyalitetsprogrammet.

SAS EuroBonus kunne i år fejre 20 år i markedet og er et af de største bonus- og loyalitetsprogrammer i Nordeuropa og samtidig også et af de mest succesfulde, idet SAS igennem tiden har fået et væld af priser og anerkendelser for programmet.

I skrivende stund har SAS i alt 2.949.335 medlemmer i SAS EuroBonus og er således ganske tæt på de 3 millioner. Airberlin havde til sammenligning 2,8 mio. medlemmer ved udgangen af 2011 og forventer 3,1 mio. medlemmer ved årets afslutning.

- EuroBonus er integreret i SAS og et tilbud, som vi fortsat giver vores kunder. Vi har ingen planer om at sælge EuroBonus, siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark til check-in.dk.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063