23948sdkhjf

Nytårsudtalelse fra DTLs formand

Jørgen Egeskov skriver blandt andet:

Jørgen Egeskov skriver blandt andet:



Et af de politisk set mest travle år for vores organisation Dansk Transport og Logistik er snart til ende.

2012 blev det år, hvor DTL for alvor sagde tingene lige ud. Også selv om det desværre har betydet en

skærpet tone over for andre i branchen. Men det er nødvendigt, for der er en uhellig alliance blandt EU-begejstrede organisationer, der deler en dagsorden på cabotageområdet, som ikke er foreneligt med det at

fastholde et dansk vognmandserhverv.

DTL har fra starten sagt, at med den måde, som cabotage praktiseres på i øjeblikket i Danmark, så kæmpes

der forgæves. Ingen kan konkurrere med en næsten permanent tilstand af lønninger helt ned til 10 procent

af en dansk.

DTL kan være stolte af resultaterne indtil nu. Både regeringen og samtlige partier har bakket op om at

sætte en stopper for liberaliseringen – og transportbrancherne i mange øvrige lande har fulgt trop. Så det

bliver mere end svært for EU-kommissæren at få sin vilje.

En anden vigtig indsats for DTL i 2013 bliver et fortsat opgør med afgiftsbyrden og den regeljungle, som præger vores branche. På ranglisten for DTLs rundspørge kom reducering af afgifter ind på en 2. plads med godt 30 procent af besvarelserne. Det bliver derfor også en mærkesag i 2013.

De politiske vinde blæser den vej, som DTL vil. Den økonomiske krise har bidt sig fast i de senere år, og

derfor er politikerne til at tale med om beskæftigelse og konkurrenceevne. Regeringen har allerede nu

sendt de rigtige signaler i retning af at reducere byrden på erhvervslivet, og ikke mindst partiet Venstre har

på det seneste talt imod deres egne oprindelige tanker om en kørselsafgift. Regeringen har planer om en

afgift på op til 3 milliarder kroner – eller ca. 1,50 kroner pr. kilometer, en lastbil kører. En afgift, som vil få

meget negative konsekvenser for Udkantsdanmark og dansk konkurrenceevne i det hele taget.

Men det må aldrig glemmes, at DTLs medlemmer også selv har et stort ansvar som vognmænd. Der skal til

stadighed ske en udvikling af virksomhederne, så øget produktivitet og opfindsomhed har topprioritet. Det

at finde en niche og opdyrke den til en god forretning kan være altafgørende i en krisetid.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.817