23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Rumfærges sidste tur på KAMAG-modultransporter

Helt speciel specialtransport sørgede for rumfærgen Endeavour sidste rejse.

Helt speciel specialtransport sørgede for rumfærgen Endeavour sidste rejse.





Rumfærgen Endeavour nåede ud i rummet 25 gange siden hun blev leveret i maj 1992. Det blev til sammenlagt 4.671 ture rundt om Jorden. De mange kredsløb om Jorden løb samlet op i omkring 185 millioner kilometer. Hastigheden nåede op på 27.000 kilometer i timen.

Men rumfærge-programmet nåede enden i 2011 efter 30 år i rummet og 135 missioner. For Endeavour betød det permanent parkering på Californiens videnskabsmuseum (California Science Museum).

Men først skulle den pensionerede rumfærge transporteres fra Cape Canaveral Space Center i Florida til Los Angeles International Airport. En tur, der blev klaret på ryggen af en Boeing 747, der under hele rumfærgeprogrammet har stået for transporten af rumfærgerne i hele programmets levetid.

Den 32 kilometer lange transport fra lufthavnen til videnskabsmuseet blev klaret på fem selvkørende modultrailer fra tyske KAMAG. To 4-akslede enheder under fronten af rumfærgen, mens tre 6-akslede enheder bar bagenden og vingerne på det store rumfartøj.

De fem enheder er synkront forbundne, så det var relativt let at styre den specielle og 26 meter brede – men også langsomme – transport gennem gader og veje.

Det var den belgiske specialtransportør, der arrangerede den vanskelige transport.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.085