23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Danmark på maritim 4.-plads

Danske rederier og shippingvirksomheder kontrollerer nu omkring 2100 handelsskibe på tilsammen 62 mio. bruttoton – dermed er Danmark verdens 4. største shippingnation.

Danske rederier og shippingvirksomheder kontrollerer nu omkring 2100 handelsskibe på tilsammen 62 mio. bruttoton – dermed er Danmark verdens 4. største shippingnation.





Det viser den seneste opgørelse fra Danmarks Rederiforening – ”Skibsfarten i tal”.

Det er kun Japan, Grækenland og Kina, der er større på de syv verdenshave.

Den danske handelsflåde – det vil sige skibe, der sejler under dansk flag – udgør nu 11 mio. bruttoton. Det er kun 1,1 procent af den globale handelsflåde, svarende til en 18.-plads på verdensranglisten. Medregner man dansk ejede skibe, der sejler under udenlandsk flag, så når den samlede danske tonnage op på 30 mio. bruttoton – fraregnet specialskibe. Det placerer Danmark på en global 8.-plads.

Men danske shippinginteresser kontrollerer godt og vel en tilsvarende tonnage, der er udenlandsk ejet i form af indchartede skibe og skibe, der er i management hos danske shipppingvirksomheder. Dermed kontrollere danske shippinginteresser tilsammen 2100 handesskibe på cirka 62 mio. bruttoton – det sikrer Danmark en placering som verdens 4.-største søfartsnation.

Dansk kontrolleret tonnage sejler med omkring 10 procent af den globale søfragt.

Kraftig vækst

Ifølge ”Skibsfarten i tal” er den danske handelsflåde vokset med 1,4 mio. bruttoton fordelt på 75 skibe siden 2008. Dermed har danske rederier formået at vokse gennem finanskrisen.

Heraf udgør 800.000 bruttoton skibe i linjefart, mens tankskibe udgør 700.000 bruttoton af den samlede vækst. Den danske flåde af tørlastsskibe er skrumpet en anelse i perioden. Til gengæld er flåde af specialskibe – herunder servicefartøjer til offshore-sektoren øget med 68 enheder. Målt i tonnage, er der tale om en fordobling.

Danske rederiers ordrebøger er dog skrumpet jævn i løbet af finanskrisen på grund af den globale overkapacitet. Rederiernes ordrebeholdning udgjorde i starten af oktober dog fortsat 92 skibe på tilsammen 5,2 mio. bruttoton. Det placerer Danmark på en 14. Plads på verdensplan.

Væksten i den danske handelsflåde smitter også af dansk skibsfarts bruttoindtjening, der i år ventes at nå eller overstige rekordniveauet fra 2008 på 190 milliarder kroner.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094