23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Maersk Line investerer milliarder i Vestafrika

Med en ordre på 22 specialdesignede containerskibe sætter Maersk Line turbo på containertrafikken til det hastigt voksende marked i Vestafrika.

Med en ordre på 22 specialdesignede containerskibe sætter Maersk Line turbo på containertrafikken til det hastigt voksende marked i Vestafrika.

Maersk Line har søsat et ambitiøst projekt, der skal opgradere betjeningen af Vestafrika markant. Orden på 22 specialdesignede containerskibe løber op i sammenlagt 2,2 milliarder USD - godt 13 milliarder danske kroner.

Baggrunden for specialordren er de særlige vilkår, der gælder for de store Vestafrikanske containerhavne Apapa i Nigeria og Tema i Ghana. Begge havne har en relativt lav dybgang, der forhindrer anløb med almindelige containerskibe i mellemstørrelse.

Det betyder, at de betydelige containervolumener fra Asien til Vestafrika i dag skal omlastes til mindre containerskibe på en terminal i Europa.

Den omvej - og de ekstra omkostninger - vil Maersk Line gøre til historie med den nye Wafmax-klasse af containerskibe på hver 4500 TEU. De har en ringere dybgang end tilsvarende containerskibe - til gengæld er de bredere, samtidig med de er lange nok, til at flere kraner kan arbejde på dem på en gang.

Det betyder også væsentligt hurtigere turn-around tid, hvilket reducerer kapacitetsproblemer i de pågældende havne, samtidig med at Maersk Line fremover kan transportere containerne væsentligt mere miljøvenligt og til lavere omkostninger end hidtil.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.099