23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

EU-lufthavne får baghjul

De sydeuropæiske EU-landes massive økonomiske problemer afspejles tydeligt, når man stiller skarpt på væksten i trafik i de europæiske lufthavne i juni.

De sydeuropæiske EU-landes massive økonomiske problemer afspejles tydeligt, når man stiller skarpt på væksten i trafik i de europæiske lufthavne i juni.

Grækenland, Spanien og Portugals problemer er således en stærkt medvirkende årsag til, at lufthavnene i de europæiske lande uden for EU oplevede en syv gange større vækst i passagertallene i juni sammenlignet med EU-lufthavnene.

Trafikken i EU-landene voksede med 1,3 procent, mens ikke-EU-landenes trafik voksede med 9,1 procent. Ser man på hele Europa under ét var væksten på 2,9 procent sammenlignet med samme måned året før.

Øget flytrafik i forbindelse med juni måneds EM i fodbold, der foregik i EU-landet Polen og ikke-EU-landet Ukraine, kunne ikke opveje, at luftfarten er kraftigt påvirket af den økonomiske nedtur.

Væksten uden for EU kan blandt andet ses i Istanbul, hvor vækstraten var 25,2 procent. Og i Moskvas Sheremetyevo lufthavn, hvor 13,7 procent flere rejste igennem i juni sammenlignet med sidste år.

Blandt vækstlokomotiverne inden for EU finder vi blandt andet Berlins Tegel lufthavn, der gik 10 procent frem. En af højdespringerne var Bukarest i det nye EU-land Bulgarien. Her kunne man notere en fremgang på 49,1 procent. I de to EM-værtslande kunne hovedstadslufthavnene Warszawa og Kiev notere henholdsvis 17,2 procent og 14,6 procent flere passagerer.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094