23948sdkhjf

Containerskibe bør satse på LNG

Rapport fra MAN Diesel & Turbo og Germanischer Lloyd anbefaler LNG frem for scrubber-teknologi på nye containerskibe.

Rapport fra MAN Diesel & Turbo og Germanischer Lloyd anbefaler LNG frem for scrubber-teknologi på nye containerskibe.



Skibsfarten står over for en markant skærpelse af kravene til svovlindholdet i den røggasser, der udledes fra skibenes skorstene. Anvendelsen af bunkerolie i en tilstrækkelig ren kvalitet forventes at blive meget kostbar, samtidig med det er usikkert om den kan leveres i tilstrækkelig mængder.

De to mest lovende alternative teknologier er enten en rensning af røgen ved hjælp af såkaldte scubbere eller overgang til flydende naturgas – kaldet LNG.

Undersøgelsen fra Germanischer Lloyd og MAN Diesel & Turbo – der fokuserer på containerskibe med en kapacitet fra 2500 TEU til 18000 TEU – anbefaler rederierne satser på LNG-teknologien. Tilbagebetalingstiden vurderes nemlig til at være kortere for LNG sammenlignet med scubbere.

Det skriver maritimedanmark.dk

Den største udfordring for overgangen til LNG i stedet for bunkerolie er imidlertid, at der reelt ikke er muligheder for at tanke LNG på de eksisterende containerterminaler. Infrastrukturen er simpelthen ikke på plads.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066