23948sdkhjf

Forskere gennemhuller kaptajns forklaring

Costa Concordias kaptajn har forklaret, at han gjorde alt for at bringe skibet, dets mandskab og passagerer sikkert i havn, men det afviser en gruppe tyske forskere ifølge Ingeniøren.

Costa Concordias kaptajn har forklaret, at han gjorde alt for at bringe skibet, dets mandskab og passagerer sikkert i havn, men det afviser en gruppe tyske forskere ifølge Ingeniøren.



Der var tale om en modig manøvre, der skulle redde flest mulige af de 4.200 passagerer – hævder kaptajn Francesco Schettino efterfølgende. Det kan umuligt passe – svarer tyske forskere fra Maritimes Simulationszentrum i Warnemünde (MSCW).

Søfartseksperterne har i de seneste måneder beskæftiget sig indgående med Concordia-forlisets forløb. I den forbindelse har de draget nytte af en skibssimulator, der som den angiveligt eneste i verden kan gengive samtidige forløb på broen, i maskinrummet og i trafikkontrolcentre på land. Systemet bruges normalt til at uddanne søofficerer, men kan også gengive havarier.

Tyskernes detaljerede analyse af Costa Concordias sidste minutter til søs – under inddragelse af alle kendte forhold - sætter stort spørgsmålstegn ved kaptajnens udlægning af hændelsesforløbet.

Forskerne vurderer, at skibet har haft kontakt med klippen i mellem seks og ni sekunder. Via hullet i skroget må store dele af skibets maskinrum være blevet fyldt med vand i løbet af to til tre minutter. Tyskerne har også kunnet simulere, hvorledes Costa Concordia kort efter rammes af en strømafbrydelse,

- Kaptajnen på Concordia har umuligt kunnet styre fartøjet ind til kysten, endsige i havn, forklarer professor Sven Dreeßen, forskningsleder på projektet, til dagbladet Die Welt.

Når det 290 meter lange skib alligevel bevægede sig tæt ind på land, skyldes det ifølge MSCW udelukkende omstændigheder, Schettino ikke havde nogen indflydelse på – en kombination af skibets fremdrift ved kollisionen, havstrømme og vindforhold.

Hvis ikke kaptajn Schettino havde sejlet Costa Concordia så tæt forbi Giglio, ville katastrofen aldrig være sket – det er internationale eksperter enige om.

Forskerne fra MSCW anfører desuden, at de vandtætte skodder i skibets bug sandsynligvis ikke er blevet lukket i tide. På den måde har vandet lynhurtigt kunnet brede sig.

Ifølge den tyske søfartsekspert består Schettinos største fejl imidlertid i, at han ikke slog generalalarm hurtigt nok efter kollisionen. Hvis passagererne var gået til redningsbådene med det samme, kunne man have reddet flere liv.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078