Gamle tal bruges i trængsel-strid
Biltrafikken i det indre København har ikke rokket sig ud af stedet i de senere år. Men selv om den enkelte bilist måske føler det som at sidde i en bilkø, der aldrig løsnes op, er årsagen til den stivnede trafik i hovedstaden ikke et stigende antal biler.
Det viser en analyse af de sidste mange års trafiktællinger, som konsulent K.E. Andersen, Analyse & Strategi, har foretaget med bilisternes organisation FDM samt brancheorganisationerne Dansk Erhverv og Dansk Transport og Logistik (DTL
Ifølge analysen, som går under navnet ”Notat om beregning af trængselsniveauet i Hovedstedsområdet”, har de seneste års debat taget udgangspunkt i en undersøgelse af trængslen i hovedstadsområdet fra 2004.
Man lavede en stikprøve på vejene i Københavns Kommune og en anden på motorvejene, som i øvrigt dårligt kunne registrere langsomtkørende eller standsede biler. Disse stikprøver har Københavns Kommune opregnet til dagens trafiktal, og resultatet er blevet et forvrænget billede af trængslen.
Analysen afslører også andre fejlkilder, hvor biler på eksempelvis Vestmotorvejen er talt flere gange og desuden indregnes som trafik i København, selv om bilerne blot passerer København på motorvejen.
Den opstiller samtidig tre overvejelser om, hvordan en revurdering af måden hvordan man opgør trængsel på, bliver mere relevant.
Det omfatter blandt andet, at man ikke kun ser på trængslen i Hovedstadsområdet, men også omkring og i andre af landets større byområder, øget anvendelse af GPS-målinger samt – ikke mindst – hvordan trængsel skal måles og defineres ikke blot ud fra et enkelt tal, men set i et bredere perspektiv.