23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nordjylland er fortsat med i Europa

Det europæiske kontinent ender ikke i Aarhus, men i Hirtshals og Frederikshavn, hvorfra færgerne sejler til Norge og Sverige.

Det europæiske kontinent ender ikke i Aarhus, men i Hirtshals og Frederikshavn, hvorfra færgerne sejler til Norge og Sverige.

Sådan ser trafikkens Europakort ud i John Juul Nielsens hoved. Som koncerndirektør for fragt-divisionen i rederiet Color Line begriber han ikke EU-Kommissionens plan for udvikling af det overordnede europæiske transportnetværk, TEN-T, også kaldet Core Network.

- Nordjylland er taget af landkortet, udbryder han til nordjyske.dk.

Transportkorridoren til Norden stopper øjensynligt i Aarhus og leder ellers trafikken over broerne og op gennem Sverige og ind i Norge østfra over Svinesund.

Gennem mange år blev infrastruktur-investeringerne i relation til forbindelsen Norge-Danmark tilrettelagt indenfor rammerne af Nordic Link-programmet. Her var forbindelsen til kontinentet ført hele vejen til ud- og indfaldsportene til Norge og Sverige, altså henholdsvis Hirtshals og Frederikshavn.

- De nordjyske havne er på kortet, fastslår transportminister Henrik Dam Kristensen (S) i en kommentar .

- Strækningerne fra Aarhus til Hirtshals og Frederikshavn vil også fremover være en del af det transeuropæiske transportnet (TEN-T), ligesom i øvrigt havnene i Hirtshals og Frederikshavn. Jeg kan helt afvise, at vi i vores nationale infrastrukturplanlægning skulle have besluttet at nedprioritere de pågældende strækninger, fastslår Henrik Dam Kristensen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079