23948sdkhjf

Nordjylland er fortsat med i Europa

Det europæiske kontinent ender ikke i Aarhus, men i Hirtshals og Frederikshavn, hvorfra færgerne sejler til Norge og Sverige.

Det europæiske kontinent ender ikke i Aarhus, men i Hirtshals og Frederikshavn, hvorfra færgerne sejler til Norge og Sverige.



Sådan ser trafikkens Europakort ud i John Juul Nielsens hoved. Som koncerndirektør for fragt-divisionen i rederiet Color Line begriber han ikke EU-Kommissionens plan for udvikling af det overordnede europæiske transportnetværk, TEN-T, også kaldet Core Network.

- Nordjylland er taget af landkortet, udbryder han til nordjyske.dk.

Transportkorridoren til Norden stopper øjensynligt i Aarhus og leder ellers trafikken over broerne og op gennem Sverige og ind i Norge østfra over Svinesund.

Gennem mange år blev infrastruktur-investeringerne i relation til forbindelsen Norge-Danmark tilrettelagt indenfor rammerne af Nordic Link-programmet. Her var forbindelsen til kontinentet ført hele vejen til ud- og indfaldsportene til Norge og Sverige, altså henholdsvis Hirtshals og Frederikshavn.

- De nordjyske havne er på kortet, fastslår transportminister Henrik Dam Kristensen (S) i en kommentar .

- Strækningerne fra Aarhus til Hirtshals og Frederikshavn vil også fremover være en del af det transeuropæiske transportnet (TEN-T), ligesom i øvrigt havnene i Hirtshals og Frederikshavn. Jeg kan helt afvise, at vi i vores nationale infrastrukturplanlægning skulle have besluttet at nedprioritere de pågældende strækninger, fastslår Henrik Dam Kristensen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078