Positive testresultater
På strækningen mellem Göteborg og Malmö kører der lige nu en test med et 32 m langt vogntog.
- Med længere lastvognstog kan større last transporteres med færre køretøjer, hvilket mindsker brændstofforbruget og klimapåvirkningen, samtidig med at transporteffektiviteten stiger, siger chef for public affairs på Volvo Lastvagner, Lennart Pilskog.
En måde at reducere CO2 udslippet på, er ved at indføre længere vogntog.
- Europa og Asien har i dag de korteste vogntog i verden. Det er derfor naturligt at kigge på hvordan de kan anvendes mere effektivt for at klare den stigende transportmængde og CO2 udslippet, fortsætter Lennart Pilskog.
De første testresultater bekræfter projektets mål om at reducere CO2 udslippet med 15-30 %. Lastkapaciteten pr. vogntog øges med 100 % sammenlignet med traditionelle EU-vogntog. Trængslen på vejene - vel at mærke med den samme transportvolumen - reduceres med 30 %. Trafiksikkerheden fastholdes og kan til og med blive endnu bedre med færre køretøjer på vejene.
- Både trafiksikkerhed og miljø er vigtige spørgsmål for Volvo. Den forøgede vogntogsvægt påvirker ikke bremselængden eller manøvredygtigheden, samtidig med at CO2 udslippet kan reduceres radikalt, fortsætter Lennart Pilskog.
Projektet, der ledes af Lena Larsson ved Volvo, er et samarbejdsprojekt mellem erhvervslivet og samfundet. Det vogntog som indgår i testen består af en treakslet trækker og to treakslede trailere, der har en toakslet dolly mellem sig.
Forsøget kører om natten på motorvej E6 mellem Göteborg og Malmö. Hallandsåsen, der er den længste bakke på strækningen, betyder at strækningen passer fint til at måle og vurdere på brændstofforbruget.