23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Totalt kaos om Berlins storlufthavn

Problemerne fortsætter med at tårne sig op omkring den forsinkede storlufthavn i Berlin - BER.

Problemerne fortsætter med at tårne sig op omkring den forsinkede storlufthavn i Berlin - BER.

Flere iagttagere peger således på, at det ikke engang er sikkert, at sikkerheden i lufthavnen er på plads til den nye åbningsdag 1. marts 2013 – hvilket vil medføre yderligere skubning af åbningen – og det betyder yderligere pres på lufthavnen i Tegel, hvor de berørte luftfartsselskaber ikke har den nødvendige kapacitet, idet forudsætningerne for billetsalget har baseret sig på den ny lufthavn.

Direktøren for arbejdsgiverforeningen for trafiklufthavne, Ralph Beisel, kræver nu, at natforbuddet mod flyvning i Tegel beskæres.

Forbuddet gælder fra 23.00-06.00 – og Ralph Beisel ønsker, at det kortes med en halv time i hver ende, så lufttrafikken sikres. Det er et ønske, som Lufthansa og Air Berlin tidligere har fremsat.

Nabolufthavne kan også komme i spil, men det anses af flere ikke for ønskeligt.

Oven i det kommer så økonomien.

Berlins overborgmester, Klaus Wowereit (SPD), lægger ikke skjul på, at forsinkelserne kan give lufthavnen finansielle problemer. For øjeblikket har BER en finansramme med en buffer på 2,4 mia. euro – og nu tør overborgmesteren ikke længe stå inde for, at den ramme er stor nok.

Desuden har forbundsregeringens trafikminister, Peter Ramsauer (CDU) skruet bissen yderligere på.

- Jeg forlanger, at direktionen uden slinger kommer med et helt gennemsigtigt svar på problemerne overfor bestyrelsen, udtaler han.

Ramsauer har nedsat en arbejdsgruppe, der skal vurdere de foreløbige flyvetider i Tegel, sikkerhedsproblemer m.m. – indtil BER kommer i fuld drift.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093