FlybeNordic i gunstig position efter krak
Konkurserne i danske Cimber Sterling for to uger siden og svenske Skyways tirsdag morgen giver rygvind til britisk-finske FlyBe Nordics ambitioner.
FlyBe Nordic, der er et joint venture mellem Finnair og FlyBe, har nemlig en målsætning om at blive det største regionale flyselskab i Norden, og de to konkurser efterlader huller på det danske såvel som det svenske marked for indenrigsflyvning.
- FlyBe Nordic vil kunne blive meget store meget hurtigt. Jeg kan ikke forestille mig andet, end at det her en kæmpe gave til dem, hvis de har den finansielle power til at investere her, siger Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank til Berlingske Business.
Dagens konkursbegæring fra Skyways tyder på, at Mansvell har valgt helt at forlade konkurrencen på det skandinaviske luftfartsmarked. Netop Skyways var ellers i spil som en af de mulige aftagere til dele af konkursboet efter netop søsterselskabet Cimber.
- Skyways var i spil som køber til dele af boet, men det byggede på, at Kolomoysky har en uudtømmelig pengepung. Nu har han tilsyneladende valgt at trække stikket i Skandinavien, siger Jacob Pedersen, som ikke er i tvil om, at det er en beslutning, Kolomoysky har taget - ikke én han er presset til at økonomiske omstændigheder.
Konkursen får ingen konsekvenser for Skyway Technics, der har 75 ansatte i Sønderborg og 3 i Billund. Det oplyser Benjamin Nielsen, der er administrerende direktør for Skyways Technics.
Både Skyways og Skyways Technics er ejet af den ukrainske rigmand Igor Kolomojskijs selskab Mansvell Enterprises, men derudover har selskaberne ikke noget med hinanden at gøre.
- Vi er ikke ejet af dem og har ingen arbejdsmæssige relationer til dem. Vi laver ikke noget vedlighold for dem, siger Benjamin Nielsen, administrerende i direktør i Skyways Tecnics, til P4 Syd.