Snarlig løsning
Der er tilsyneladende kommet skred i planerne om at give følgebiler mulighed for selv at regulere trafikken,
I hvert fald har transportminister Henrik Dam Kristensen i et svar til Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorenzen lagt op til en snarlig løsning.
Kristian Pihl Lorenzen skrev forleden til såvel Kristensen som justisminister Bødskov for at gøre opmærksom på, at følgebilsagen har trukket ud i årevis.
I sit svar skriver Henrik Dam Kristensen, at Trafikstyrelsen i april 2011 har foreslået at:
”1) Det specifikt skulle vedrøre uddannelse i at regulere færdsel ved gennemførelse af særtransporter, og
2) Det ikke nødvendigvis skal være føreren af en ledsagebil, der regulerer færdsel, men at det kunne være en hvilken som helst person, som er uddannet i denne opgave.”
Ifølge ministeren har Trafikstyrelsen tilkendegivet, at styrelsen ”gerne tilpasser særtransportbekendtgørelsen, således at politiet ved udstedelse af særtransporttilladelser kan indsætte vilkår om, at transporten skal ledsages af en person, som justitsministeren har bemyndiget til at regulere færdslen, samt at denne bemyndigede person skal kunne dokumentere dette”.
Justitsministeriet har nu indkaldt til et møde om sagen.