Cimber deles i to
Kuratorerne fra det krakkede flyselskab Cimber-Sterling har efter to ugers intensive forhandlinger fået forhandlet en aftale på plads, der deler konkursboet i to dele.
Flyselskabets aktiviteter blev natten til onsdag solgt i to separate handler. Det oplyser kurator Sille Stener i en pressemeddelelse.
Den ene omfatter dele af det operationelle selskab fra Cimber Sterling, mens den anden halvdel er aktiviteterne fra Cimber Air Maintenance Center og Cimber Air Data.
Det nye selskab, der overtager luftfartsvirksomheden lever videre under navnet Cimber A/S og skal drives af lederne fra det hedengange selskab, Jacob Krogsgaard, Jørgen Nielsen og Axel Dyrgaard.
De vil i første omgang satse på kontrakflyvininger, hvoraf den første af disse netop er blevet indgået med SAS. Den indbærer op til 30 daglige afgange til Nord- og Østeuropa med selskabets fire CRJ-fly.
Opkøbet ventes at redde op mod 114 stillinger.
Det nye Cimber har også indledt forhandlinger om en ny wetlease-kontrakt på op til tre ATR-fly. Noget, der ville kunne redde yderligere 65 arbejdspladser, skriver check-in.dk.
Samtidig oplyses det, atdet svenske flyselskab Skyways køber det krakkede Cimber Sterlings vedligeholdelsescenter i Sønderborg.
Svenske Skyways er ejet af den ukrainske milliardær Igor Kolomoysky - selvsamme ukrainer, der sad med aktiemajoriteten i Cimber Sterling.
Der er stadig seks ATR-fly, syv CRJ200-fly og fire Boeing 737-fly tilbage i boet, som der ikke er fundet en køber til. Lykkedes det ikke, vil det alene koste i omegnen af 300 arbejdspladser.