Milliardunderskud i Maersk Line
A.P. Møller-Mærsk koncernen hentede et overskud på godt seks milliarder kroner i første kvartal – men dele af forretningen bløder stadig kraftigt.
Selv om Maersk Line øgede omsætningen markant i første kvartal, så betød det helt uholdbare rateniveau i containerskibsfarten ved årets start, kvartalsresultatet blev et minus på 3,4 milliarder kroner. Til sammenligning opnåede Maersk Line et overskud på 2,3 mia. kroner i første kvartal i 2011. Men de store fald i containerraterne i resten af 2011 sendte rederiets bundlinje ned i rødt, hvor Maersk Line forblev i første kvartal i år.
Fragtraterne i gennemsnit ni procent lavere end i første kvartal 2011.
Maersk Line øgede omsætningen fra 32 til knap 36 milliarder kroner i første kvartal. Der blev transporteret det der svarer til 2,2 milliarder 40-fods containere (FFE) på Maersk Lines skibe. Det er en fremgang på 18 procent i forhold til samme kvartal sidste år. Det er angiveligt lykkedes det danske containerrederi, at fastholde sin markedsandel fra slutningen af 2011.
Der er dog tegn på lys i horisonten. Maersk Line havde held med at få accept af en markant rateforhøjelse i slutningen af marts og rederiets ledelse forventer, at såfremt den nuværende rateniveau holder året ud, så vil resultatet for hele 2012 ende omkring nul.
Betydelig usikkerhedI trafikkerne mellem Asien og Europa er trafikkerne steget med 22 procent. Afrika- og Latinamerika-ruterne er steget med 16 og 23 procent.
Ud over de lave fragtrater, så har bærer de høje brændstofpriser en stor del af skylden for det negative resultat. Omvendt har de øgede mængder trukket resultatet opad.
De lave fragtrater skyldes overkapacitet på containermarkedet, fordi rederierne anskaffer ny tonnage uden at skrotte ældre tonnage i et omfang, der svarer til de i øvrigt stigende mængder.
Maersk Line har selv modtaget seks nye containerskibe med en kapacitet på 38.000 TEU i første kvartal. Inden årets udgang forventer rederiet af modtage yderligere 12 containerskibe på tilsammen 66.000 TEU.
Derfor hersker der fortsat betydelig usikkerhed om markedsudviklingen og Maersk Lines resultatforventning er langt fra sikker, selv om der ventes en stigning i efterspørgslen på 4-6 procent i hele 2012.
Det erkender A.P. Møller-Mærsks topchef Nils Smedegaard Andersen overfor dagbladet Børsen.
- Det er tidligt på året, og indtil videre er det ikke til at vide, hvordan året som helhed udvikler sig, siger Nils Smedegaard Andersen.
Han er dog forsigtigt optimistisk og henviser til de opnåede rateforhøjelser og de containerrater, som rederiet har annonceret for højsæsonen.
Minus i Maersk TankersUnderskuddet i Maersk Tankers blev på 162 mio. kroner. Til sammenligning hentede A.P. Møller-Mærsks tankskibsrederi et plus på 21 mio. kroner i første kvartal 2011. Som i Marsk Tankers så kunne em omsætningsfremgang på 200 millioner kroner til 1,9 mia. kroner ikke sikre et positivt resultat på grund af lavere fragtrater.
Til gengæld kunne Maersk Supply hente et overskud på 236 millioner kroner, hvilket er på niveau med samme periode sidste år. Omsætningen steg her med rundt regnet 100 millioner kroner til 1,2 mia. kroner.
Bugserings- og bjergningsspecialisten Svitzer øgede overskuddet med hele 83 procent til 187 mio. kroner. En præstation, som skuldes en omsætningsfremgang på 50 procent til 1,5 mia. kroner.
Plus i APM TerminalsA.P. Møller Mærsks terminaloperatørselskab APM Terminals øgede omsætningen med en milliard til 6,8 milliarder kroner og overskuddet fra 0,8 mia. kroner i første kvartal 2011 til 1,3 mia. kroner i samme kvartal i år. Her er overskuddet hjulpet på vej ved frasalg aktiviteter for 413 millioner kroner. Fraregnet optimeringen af terminalselskabets portefølje øgedes mængderne med 5 procent.
Samlet øgede APM Terminals antallet af håndterede containere med 10 procent i forhold til første kvartal sidste år.
Omsætningen har været faldende i Europa, men det opvejes af vækst på de øvrige markeder.
Koncern-forventingerA.P. Møller-Mærsk gruppen nåede i første kvartal i år en omsætning på 81,3 milliarder kroner – en forbedring på 2,2 milliarder kroner. Det gav et overskud på 6,7 milliarder kroner mod 6,4 mia. kroner i første kvartal 2011.
Datterselskaberne Maersk FPSO og Maersk LNG hentede et overskud på 623 mio. kroner, mens Marsk Oil hentede et overskud på 7,3 mia. kroner. Marsk Drilling leverede et plus på godt 700 mio. kroner.
Samlet forventer A.P. Møller-Mærsk gruppen et 2012-resultat, der er lidt lavere end året før.