Systematisk cabotagekørsel er lovlig
Ministersvar afviser, at systematisk brug af udenlandske lastvogne til cabotagekørsel er i strid med EU’s cabotageregler.
Transportminister Henrik Dam Kristensen afviser at EU-forordningen om cabotagekørsel forbyder systematisk cabotage-kørsel.
Danske lastvognes årti-lange deroute på de internationale trafikker bliver i stigende grad gentaget i den nationale trafik, hvor udenlandske lastvogne tager en stadigt større andel af indenrings-godstrafikken. Det sker selv om EU’s cabotage-regler opsætter grænser for, hvor mange ture en lastvogn må gennemfør internt i et fremmed EU-land i forbindelse med en international transport.
Det har ført til en bitter debat i den danske transportbranche, hvor mange vognmænd mener, at transportkøbere og speditører udnytter cabotage-forordningen i strid med dens hensigt.
Men i to ministersvar til Folketingets Transportudvalg fastslår transportministeren, at når blot cabotage-reglerne om højst tre indenrigstransporter i et fremmed EU-land inden for syv dage overholdes, så er det fuldt lovligt – også selv om eksempelvis en speditør systematisk udnytter muligheden for at køre tre indenrigsture, hver gang han disponerer over et udenlandsk vogntog i forbindelse med en international transport.
- Forordningen er ikke til hinder for, at der kan udføres systematisk cabotagekørsel, så længe betingelsen om, at der i tilslutning til en international transport inden for syv dage kan udføres op til 3 cabotagekørsler, overholdes. Det er endvidere en forudsætning, at den internationale transport, der går forud for cabotagekørslen, skal have en sådan karakter, at den ikke primært har til formå at give mulighed for at anvende cabotagereglerne.
Falder en international transport indenfor rammerne af ovenstående definition og er alle betingelser opfyldt, er der således ikke tale om løbende eller permanent kørsel, hedder det i Henrik Dam Kristensen svar til Kim Christiansen (DF).
Bevidst misforståelseKim Christiansen har også spurgt transportministeren om, hvorvidt EU’s medlemslande fortolker cabotage-reglerne ens.
Her undviger transportministeren og nøjes med at forklare, at da en forordning fra EU er direkte gældende i medlemslandene, så er det de samme regler, der finder anvendelse i alle EU-lande.
I DI Transport siger chefkonsulent Rune Noack i en kommentar:
- Ministerens svar er i tråd med, hvad juristerne i Trafikstyrelsen og ministeriet fortalte den samlede transportbranche, da vi drøftede cabotagevejledningen. Desværre har der været nogen, der bevidst har prøvet at misforstå reglerne, og i det lys er vi godt tilfredse med, at det endnu engang bliver slået fast med syvtommersøm, at reglerne er ens i hele EU. Så hvis man vil have andre regler i Danmark, må man en tur til Bruxelles. Danske særregler er ulovligt, og derfor er det tilladt at køre cabtagekørsel systematisk og kontinuerligt hele året, sålænge man har haft en forudgående international transport, udtaler Rune Noack og tilføjer:
- DI Transport har støttet en øget kontrol med ulovlig cabotage, der har betydet, at bøderne er blevet forhøjet markant, og Politiets kontroldage er blevet fordoblet på få år. Vi skal have bekæmpet ulovlig cabotage på landevejen og ikke med et ubrugeligt register, der bare vil straffe den del af branchen, der kører lovlig cabotage, siger Rune Noack.