23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

El skal styrke jernbanenettet

Transportminister Henrik Dam Kristensen har sat sine eksperter i sving med at planlægge den næste elektrificerings-bølge af den danske jernbane. Det skriver Ingeniøren.

Transportminister Henrik Dam Kristensen har sat sine eksperter i sving med at planlægge den næste elektrificerings-bølge af den danske jernbane. Det skriver Ingeniøren.

Som en del af regeringens netop offentliggjorte 2020-plan vil ministeren nemlig fremskynde jernbaneelektrificeringen, og Henrik Dam Kristensen vil allerede i denne valgperiode præsentere Folketinget for en masterplan, der kan sikre, at Danmarks ti største byer bliver forbundet med effektive og miljøvenlige eltog i 2021.

-Vi har store ambitioner og vil ikke stoppe fremdriften, selv om Folketinget netop har vedtaget at elektrificere hele strækningen mellem København og Esbjerg,«siger transportministeren til Ingeniøren.

I første omgang har Henrik Dam Kristensen bedt Banedanmark om at udarbejde et overslag på prisen for at elektrificere de første strækninger: De sjællandske regionalstrækninger Roskilde-Kalundborg, Køge-Næstved samt hovedstrækningen mellem Fredericia og Aalborg. Når disse strækninger er elektrificeret, vil der være elektrificeret jernbane mellem Danmarks ti største byer.

- Jeg ser gerne, at vi får elektrificeringen til at ske samtidig med udskiftningen af signalerne på fjernbanen. På den måde vil de største byer kunne betjenes med eltog i 2021 eller 2022, siger Henrik Dam Kristensen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109