23948sdkhjf

Svenske vognmænd i klemme ved udskiftning af fartskriver

Certificerede værksteder tilsidesætter ofte sin forpligtelse til at udfærdige en rapport til vognmandsfirmaet, når de udskifter en havareret fartskriver.

Certificerede værksteder tilsidesætter ofte sin forpligtelse til at udfærdige en rapport til vognmandsfirmaet, når de udskifter en havareret fartskriver.



- I betragtning af, at straffen er 20.000 sek., hver gang virksomheden ikke er i stand til at udlevere data til Transportstyrelsen, kan dette blive et stort problem, siger Thomas Morell, der er regionchef for Sveriges Åkeriföretag i Skaraborg, til Svensk Åkeritidning.

Siden første januar i fjor har Transportstyrelsen stået for kontrol af vognmændenes køre- og hviletid.

Når en fartskriver skiftes ud skal alle data i den gamle fartskriver kopieres. I tilfælde af at fartskriveren er gået i stykker og vognmanden ikke kan få adgang til sine data, er fartskriverværkstedet som klarer udskiftningen forpligtiget til at dokumentere opgaven over for kunden.

- Men alt for ofte sker det ikke, siger Thomas Morell. Certifikatet er håndfast bevis på, at oplysninger er gået tabt og ikke tilbageholdes med vilje. Uden det, kan det være dyrt for vognmanden. Sanktionsafgiften er 20.000 sek. pr overtrædelse.

Den anden side af problemet er ifølge Morell, at vognmændene ikke altid selv er bevidste om betydningen af certifikatet, og derfor ikke kan gå tilbage til værkstedet der har sjusket med rapporteringen og anmode om en rapport.

- Selv om vi presser på i forskellige sammenhænge brister det tilsyneladende på værkstedsrutiner, siger Thomas Morell. Forhåbningsvis bliver det bedre nu efter at Swedac har udsendt et reminderbrev til samtlige værksteder. Men det gælder også om at vognmandsbranchen forstår alvoren i situationen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079