Brændstofpriser er de seneste syv år steget med 41 procent.
- Det bekymrer mange af jer, at I taber penge. Derfor bekymrer det mig, sagde direktør Erik Østergaard på DTLs generalforsamling i dag i Helsingør.
Han pegede på, at brændstofpriserne er steget med hele 41 procent de seneste 7 år.
- Kun få ved at op til hver 3 krone af vognmandens udgifter i dag går til brændstof, så det er store beløb og procenter vi taler om. Når vi samtidig ved fra vores årlige undersøgelse, at 3 ud af 5 i meget høj grad betaler hele prisstigningen af egen lomme, så er det et problem, sagde Erik Østergaard.
Ikke engang de offentlige kunder accepterer at bidrage til en udgift, som helt indiskutabelt kommer til os uforskyldt og udefra, påpeger direktøren.
Ifølge Østergaard ligger det fast, at transportbranchen snart kommer til at betale mere for at køre på vejene, idet det er regeringens planer, at det kommer til at koste lastbiler i omegnen af 1-2 kr. pr. kilometer på hele statsvejsnettet.
DTL regner med at se lovforslaget allerede efter sommerferien og at forslaget træder i kraft om 3 år.
- Hvad vi ikke ved er, hvad systemet skal indbringe i alt. Vi ved heller ikke hvor stort et beløb, der forventes at gå til øget bureaukrati til at administrere ordningen, siger Østergaard.
DTL peger på, at halvdelen af indtægten til Londons betalingsring går til at administrere ordningen. En tredjedel af den tyske Maut går til det samme.
- Spørgsmålet er om Danmark vil få den tvivlsomme ære at komme på listen over de dyreste måder at opkræve skat på. Noget tyder på det. Men så er det jo godt, at regeringen og skatteministeriet har DTL til at hjælpe med konstruktive alternativer. Og så er det jo godt, at det forhåbentlig har en vis effekt, at regeringen fra i dag ved, at vi planlægger at tale højt om tossede indslag, fastslog DTL-direktøren.
Det eneste positive han ser i forslaget er, det ”kan føre til en mere effektiv opkrævning af vejbenyttelsesafgiften fra udenlandske lastbiler end i dag og at GPS-teknologien måske kan anvendes til mere effektiv kontrol af cabotage-reglerne.”
DTL har sat fokus på miljøet og Erik Østergaard kunne konstatere, at ”miljøåret har virket”:
- 60 procent af jer har svaret, at I kender til vores kampagne ”få råd til miljø”, som vi har kørt siden årsskiftet. Groft sagt svarer 2 af 3, at I har arbejdet seriøst med at indføre et eller flere af rådene. Jeg er jo sikker på, at det skyldes omsorgen for miljøet og branchens image, men mon ikke der er en enkel, som har gjort det fordi det betaler sig?
45 procent af medlemmerne forklarer, at de har udnyttet de øgede muligheder for øget totalvægt og akseltryk. Hver 10. overvejer at anskaffe sig modulvogntog og hver 7. overvejer alternative drivmidler til lastbilen.
- Men også de helt lavthængende frugter plukkes, påpeger Erik Østergaard.
Det er ikke unormalt, at en lastbil holder op til 25% af en arbejdsdag i tomgang. Det koster alt efter motorstørrelse mellem 2 og 5 liter diesel i timen.
- Gang literprisen med 9 kroner og regn selv ud hvad du sparer om dagen, om ugen og, om året ved at slukke for hver lastbil. Det regnestykke har mange lavet og derfor ændret adfærd. Det er noget, der batter noget for miljøet, siger Østergaard.
2 ud 3 svarer, at de arbejder aktivt med at sænke farten, kører med færre accelerationer og løbende udfører brændstofmålinger og dæktrykskontrol. Hvert tiltag er mærkbart og 10 procents besparelse på brændstof giver ca. 3 procent på bundlinjen.
- Det er et rigtig godt eksempel på, at branchen selv for længst er i gang med at tage et samfundsansvar. Og det er ikke på bekostning af en god forretning, det er forudsætningen for en god forretning. I DTL beder vi ikke kun politikerne om hjælp, vi løser også problemer selv, siger Erik Østergaard.