DTL: Krisen er ikke overstået for os
DTL-formand Jørgen Egeskov sendte tanker til de mange der er bukket under - og glædede sig over de ukuelige kolleger, der fortsat kæmper mod alle odds.
- Endnu flere har måttet skære helt ind til benet - eller endnu længere ind. Tallene taler deres tydelige sprog. Mange af jer har måttet afskedige trofaste medarbejdere og mange af jer har måttet udskyde investeringer, sagde Jørgen Egeskov om den aktuelle situation i vognmandsbranchen.
- Krisen er ikke overstået for os, konstaterede han. Men det glæder mig at se, hvor svært det er at slå jer af pinden. Tallene viser også, at alt dette til trods, så har mange stadig formået at få sorte tal på bundlinjen. Og der er vækst i virksomhederne. Det er intet mindre end imponerende.
Egeskov hæftede sig ved, at optimismen er ved at vende tilbage i branchen.
- Men uanset jeres optimisme, så har udviklingen sat sine varige spor. Vi kan efterhånden med statistikken i hånden konstatere, at Danmark ikke længere har nogen nævneværdig markedsandel for international transport. Kun 4 procent af DTLs medlemmer kører udelukkende internationalt, mens 9 ud af 10 kører 90% eller mere af sin transport i Danmark. Den internationale kørsel er tabt. Og den er måske tabt for altid, vurderer Jørgen Egeskov, der mener, det skyldes at international transport er fuldstændig liberaliseret og ”derfor kan lavt betalte chauffører fra Syd- og Østeuropa nemt udkonkurrere vores høje lønniveau i Norden.”
Løsningen er ifølge formanden ikke at reducere lønnen til halv størrelse eller endnu mindre:
- Løsningen er at sænke skatterne i Danmark og hæve lønnen i det øvrige Europa, så vilkårene bliver ens nok til at vi kan konkurrere på fair og lige vilkår.
Gør noget selvÆndringerne står dog ikke lige først for, og formanden opfordrede derfor medlemmerne til selv at agere.
- Tilpas jer. Uddan jer. Forandre jer. At køre fra A til B vil få endnu sværere kår i fremtiden. Vi skal søge mod specialviden, specialudstyr, øget vægt og længde, helhedsløsninger, præcision, nichemarkeder, opgaver der kræver nøje forstået kommunikation og samarbejde. Det er svært, men umuligt uden. Og begynd i morgen. Find præcis det sted hvor gærdet er lavest. Og spring over dér. Brug jeres netværk i DTL og andre steder, sagde DTL-formanden.
- Lad os have dette mål for øje: Ringer man i fremtiden til en dansk vognmand, så ringer man ikke bare til en chauffør, men til en rådgiver.
Politisk lavtrykGodt nok er regeringen kommet branchen til undsætning i form af penge og planer om øget kontrol med snyd på cabotagen - 10 millioner kroner – og DTL glæder sig også over en fornuftigt ny godskørselslov, som blandt andet sikrer at løn- og arbejdsvilkår overholdes via et såkaldt overenskomstnævn.
- Men der er et lavtryk på vej – ikke mindst pga. lavvande i statskassen, påpeger Jørgen Egeskov.
Han frygter, at transportbranchen kan bliver ramt – og tvunget til at finansiere – en indsats mod trængslen, ligesom der er lastbilafgifter på vej i milliardklassen.
- Vi ved at transporten er en del af de 3 B’er: bønder, biler og boliger, som er en stor udleder af CO2. Og vi ved, at det kommer til at koste. Men kære politikere, husk nu at varerne skal frem. Hvis ikke vi kører dem, så gør nogle andre. Kvæl os ikke i den politiske korrektheds navn. For taber vi, så kommer vi ikke let tilbage. Det koster arbejdspladser og det koster indtægter til statskassen, advarede Jørgen Egeskov, der ønsker en anerkendelse af, at danske vognmænd og gods på bane er i gang med en miljøomstilling både i form at miljøeffektive indkøb, brug af modulvogntog og øget totalvægt, styring af brændstofforbrug, dæktryk, biodiesel, aerodynamik mv.
I 2014 lurer en yderligere liberalisering af det indre marked for transport – herunder cabotagereglerne.
- En fuldstændig liberalisering vil betyde at alle chauffører og transportfirmaer kan køre gods, hvor og når de vil. Regeringen har ikke lagt sig fast på om de arbejder på at få udskudt denne dato, men en liberalisering uden ”hastighedskontrol”, vil med Europas store lønforskelle meget hurtigt udkonkurrere danske vognmænd. Vi er glade for politisk opbakning til øget kontrol, men sørg nu for at der overhovedet er noget at kontrollere for, sagde Jørgen Egeskov.