23948sdkhjf

DTL: Nordiske vognmænd i fælles aktion

13.400 vognmandsfirmaer med i alt 68.000 lastbiler fra Danmark, Norge og Sverige sendte i går en koordineret appel til hvert lands transportminister om at tage ulovlig cabotage seriøst.

13.400 vognmandsfirmaer med i alt 68.000 lastbiler fra Danmark, Norge og Sverige sendte i går en koordineret appel til hvert lands transportminister om at tage ulovlig cabotage seriøst.



Konkret beder brevet om at aktivere den såkaldte nødbremse, som de europæiske lovgivere indbyggede i loven, hvis der skulle opstå alvorlige forstyrrelser i markedet. Og præcis det er, hvad både Norge, Sverige og Danmark oplever i disse år.

Alene i Danmark er 9000 lastbiler enten flaget ud til lavtlønslande eller gået konkurs de seneste fire år og samme tendens genfindes i de øvrige lande. Det er så højt et antal, at det ikke kan forklares med den økonomisk krise eller tabet af eksportkørsel.

Samtidig falder fragtpriserne og olieomkostningerne stiger stødt. Hvis nødbremsen aktiveres betyder det, at cabotage i Danmark og dansk cabotage i udlandet suspenderes i 6 måneder. Skandinavens transportorganisationer opfordrer deres ministre til at bruge de seks måneder på at udvikle klare vejledninger til, hvordan cabotage forbliver midlertidig og til at udvikle bedre kontrolforanstaltninger.

- I Danmark oplever vi ikke at to købmand på samme hovedgade konkurrerer på vidt forskellig løn. Det sikrer den danske model. Men udskifter du ordet købmand med ordet vognmand, så er det virkeligheden på hovedgaden hver dag. Vi knokler som branche hver dag for at professionalisere og optimere vores konkurrenceevne i forhold til logistik, materiel, brændstofeffektivitet mv., men vi kæmper forgæves, hvis vi permanent skal konkurrere med chaufførlønninger på under halvdelen af en dansk. Derfor skal den kamp kæmpes før det er for sent for den danske vognmandsbranche, siger DTLs direktør Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078