Tag en cabotage-tænkepause
Kun få politikere kan se alvoren i problemet, mener FDL.
Frie Danske Lastbilvognmænds ledelse har op til stormødet om danske vognmænds fremtid - den 9. juni i Middelfart - brugt mange ressourcer på at forsøge at råbe politikerne op.
- Kun nogle få stykker kan se, hvor alvorlig problematikken er, og det er et kæmpe problem, at der ikke er, og aldrig har været, mange stemmer i at hjælpe den danske vognmands-branche. Men jo flere, vi står sammen, desto stærkere må vi efterhånden blive, siger kontorleder Jens Groot hos FDL. Derfor glæder det os oprigtigt, at der er kraftig opbakning fra såvel DTL som fra søsterorganisationer i Norge og Sverige til at få trykket på den røde knap.
- Det er fem minutter i lukketid, og hvis ikke politikerne forstår det, påtager de sig et meget stort ansvar for nye firma-lukninger og endnu flere chauffører, der sendes ud i arbejdsløshed. De nordiske vognmands-organisationer kræver nemlig i samlet flok stop for billige østeuropæiske chauffører, siger Groot.
Foreløbig har over 7000 danske chauffører ifølge FDL mistet deres job som følge af øget cabotage fra udenlandske lastbiler.
FDL kritiserer desuden Trafikstyrelsens håndtering af cabotage-sager, som efter FDL’s mening ikke forfølges.
DTL har rettet skriftlig henvendelse til transportminister Henrik Dam Kristensen, hvori organisationen peger på, at cabotagereglerne aldrig havde til hensigt udviske et helt nationalt erhverv:
- Men det er ikke desto mindre netop, hvad transport-organisationerne i Norge, Sverige og Danmark ser udspille sig. Vi beder derfor i dag om en ”time out”, ved at ministeren opfordrer Kommissionen til at gøre brug af Artikel 10 i Forordning 1072/2009, som giver mulighed for at ophæve cabotage-reglerne i tilfælde af alvorlige forstyrrelser på markedet.
Ifølge DTL skal tænkepausen bruges til at udvikle regler og kontrol-foranstaltninger, som sikrer, at der igen kan konkurreres på fair vilkår i Danmark.