Vi kan ikke lukke grænserne
Michael Svane, branchedirektør for DI Transport, har følgende kommentar til forslaget fra DTL om at ophæve cabotagereglerne.
- DI Transport vil meget gerne være med til at se på konsekvenserne at det indre marked på transportområdet, så vi kan styrke transportbranchens konkurrenceevne, siger Svane. Danmark er en del af EU’s indre marked, og det gælder også på transportområdet. Der er ingen muligheder for at lukke grænserne, og tro det hele forsvinder. Selv hvis man forestiller sig, at EU-Kommissionen ville sige ok til en cabotage-pause, vil det være en økonomisk katastrofe for danske transportvirksomheder, for det vil betyde, at danske lastbiler heller ikke må køre i udlandet og vi risikerer derfor at sætte eksportindtægter for ca. 12 mia. kr. over styr.
Han mener det er helt urealistisk at forestille sig, at Danmark som det første land i EU’s historie skulle få lov til at lukke grænsen for udenlandske lastbiler.
- Ifølge tal fra Danmarks Statistik er transportarbejdet med danske lastbiler i Danmark på det højeste siden årtusindskiftet, og cabotagekørsel udgør knap 4 procent af transportarbejdet med lastbil i Danmark, så det er altså meget svært at argumentere for ”national undtagelsestilstand”, siger Svane.
Han peger på, at EU’s regler på området forhindrer, at der kan laves danske særregler om, at udenlandske lastbiler skal være ude af landet i kortere eller længere perioder.
- Men EU-Kommissionen er på vej med en evaluering af reglerne, når den forelægger, så har vi et grundlag for at se om EU-reglerne skal laves om, men som det er nu, er danske særregler forbudt, siger Michael Svane.
DI støtter dog en øget kontrol med ulovligheder. Regeringen har afsat 10 mio. ekstra til kontrol og politiet har ifølge DI de seneste fem år fordoblet deres kontroldage.
- Så vi er overbeviste om at det er tilstrækkeligt til at fange dem, der bevidst snyder med deres kørsel, siger Michael Svane. Hvis Danmark skal vinde den internationale konkurrence, så gør vi det ikke med grænsemure og kunstpauser. Vi skal have omkostningsniveauet ned, også for transportbranchen, styrket innovationen i branchen og fjernet de administrative byrder på branchen.
Danmark vil spille med om EMIfølge Rune Noack fra DI Transport er den danske vognmand ikke på vej til at lide samme skæbne som den danske typograf.
- Danske transportvirksomheder dominerer faktisk fortsat hjemmemarkedet i stor stil. Dansk-ejede lastbilers kørsel over den danske grænse stiger. Men er det ikke bedre end hvis vi tabte til tysk-ejede virksomheder? Spørger Noack.
- Cabotagekørsel er mindre end 4 % af markedet og er ikke det største problem for branchen. Det er 100 % lovlig udnyttelse af lastbilerne, og der er ingen rød knap, der på magisk vis kan trylle det væk. Vi har de EU-regler, der nu engang gælder i hele EU. Det må vi forholde os til, i stedet for at gå og bilde hinanden ind, at vi kan lukke alle andre ude. Vi kan ikke lukke grænserne, lade landsholdet blive hjemme og spille om Danmarksmesterskabet, når alle andre spiller om Europamesterskabet, påpeger Rune Noack.