23948sdkhjf

Foden skal væk fra speederen

Ved energirigtig kørsel kan dyr diesel spares, men cyklister, fodgængere og bilister slipper også for at indånde helt så mange skadelige partikler.

Ved energirigtig kørsel kan dyr diesel spares, men cyklister, fodgængere og bilister slipper også for at indånde helt så mange skadelige partikler.



Næsten 80 procent af transportvirksomhederne vil nemlig arbejde for at spare på brændstoffet, viser en undersøgelse blandt transportvirksomheder fra DTL.

- Der er stor og stigende interesse for og villighed til at gøre noget konkret for at spare på brændstoffet. Vognmændene ser nye muligheder, og de vil gerne være med til at mindske brændstofforbruget, siger Ove Holm, der er erhvervspolitisk chef i DTL, til metroXpress.

Men det er ikke for miljøets blå øjnes skyld, at virksomhederne gør det, indrømmer han.

- Det er jo bedst, hvis økonomien og miljøhensyn hænger sammen, og det gør de jo heldigvis et langt stykke hen ad vejen, siger han og peger på, at en tredjedel af en vognmands udgifter går til brændstof.

Især i hovedstadsområdet, hvor byggeriet af den nye metro og andre enorme anlægsarbejder betyder flere store byggepladser, betyder miljørigtig kørsel noget for luftens kvalitet. Alene transporten af beton til metrobyggeriet giver 50.000 flere lastbiler i de næste fire år. Det svarer til antallet af biler, der kører på den centrale færdselsåre H.C. Andersens Boulevard i København hver dag.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078