Danske Speditører: Primitivt og uværdigt
Formanden for Danske Speditører, Niels Chr. Larsen, gik i sin sidste formandsberetning i dag i Middelfart i rette med debatniveauet i cabotage-sagen, der præger den danske transportbranche.
- Debatten om cabotage har antaget former, som man sjældent ser i seriøse politiske diskussioner, sagde Larsen, der i dag stoppede efter ti år i hovedbestyrelsen og to perioder som formand.
- Cabotage er en aktivitet, der både ud fra miljømæssige og økonomiske hensyn er positiv. Der er klare regler for udførelse af cabotage, og de bliver naturligvis overholdt af seriøse og lovlydige aktører i branchen, og det er immervæk langt de fleste. Ikke desto mindre fremsættes der horrible udokumenterede påstande om ulovligheder; generaliseringer ud fra isolerede tilfælde, og udenlandske vognmænd søges miskrediterede på et niveau, der både er primitivt og uværdigt, siger Niels Chr. Larsen.
Han mener, at det er naivt at tro, at man kan undgå konkurrence ved at bagtale konkurrenter.
- International konkurrence har været en udfordring for dansk industri og handel i årtier – ja, århundreder - og er man effektiv og professionel, klarer man sig, mener Larsen og peger på, at cabotagen ifølge EU's hvidbog om transport vil blive fremmet - og i 2014 efter planen givet helt fri.
- Det er den situation vi skal indstille os på – og det er da også sådan, at den professionelle og internationalt orienterede del af vognmandsbranchen ser det.
Niels Chr. Larsen kritiserede også nedsættelsen af et overenskomstnævn i forbindelse med Godskørselsloven, så det kan kontrolleres, at vognmænd udenfor arbejdsgiverorganisationer overholder overenskomster.
- At indføre en kontrolbestemmelse som den, man nu arbejder med, kan ikke være relevant i en moderne og dynamisk økonomi, siger Niels Chr. Larsen.