23948sdkhjf

Trucking og dagligvarer hårdest ramt

Der tegner sig et klart billede af, hvilke områder i landevejstransporten, der er hårdest ramt af cabotage-konkurrencen.

Der tegner sig et klart billede af, hvilke områder i landevejstransporten, der er hårdest ramt af cabotage-konkurrencen.



Dansk Transport & Logistiks årlige konjunkturanalyse viser tydeligt, hvor skoen trykker i den danske landevejstransport: Mens det meste af branchen er på vej frem og udtrykker en vis optimisme, går det skidt for de virksomheder, der beskæftiger sig med trucking og kørsel med dagligvarer.

- Det giver stof til eftertanke, siger adm. Direktør i DTL, Erik Østergaard. Resultaterne i disse brancher har de seneste år været negative, og virksomhedernes forventninger er ligeledes negative.

Det skyldes blandt andet, at netop disse to brancher – modsat de øvrige - ikke har formået at få transportpriserne op. Og det har Erik Østergaard en forklaring på:

- Disse områder er nemmest at overtage af udenlandske lastbiler, der kører cabotage. Det kræver ikke så meget specialviden eller sproglig formåen, at udføre transporten.

Eri Østergaard peger på, ”at rigtig mange af vores medlemmer er beskæftiget på lige præcis disse to områder”, men mange vognmænd har blandede forretninger, hvor de også beskæftiger sig med andre transportopgaver.

DTL frygter, at de udenlandske lastbiler også vil sprede sig til andre områder:

- I takt med, at vi ser flere og flere udenlandske lastbiler, stiger risikoen også for, at de rykker over i andre områder, siger Østergaard.

DTL har generalforsamling i weekenden i Helsingør, hvor cabotage - ikke mindst den ulovlige - helt sikkert vil være på dagsordenen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062