Rederiforening og CO-Søfart uenige med ledergruppe
Danmarks Rederiforening har nu modtaget de varslede stævninger fra Søfartens Ledere, der har lagt sag an mod to af foreningens medlemmer.
- Når jeg læser stævningen, må jeg konstatere, at vi fortsat ser helt forskelligt på skattespørgsmålet. I vores overenskomster er der aftalt netto-lønninger, og vi kan hverken genkende eller anerkende den matematiske sammenhæng mellem de aftalte netto-lønninger i DIS og så det almindelige skattesystem, som er beskrevet i stævningen, siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Pia E. Voss.
Danmarks Rederiforening imødeser ifølge vicedirektøren sagen med sindsro og forudser, at der kan gå en rum tid, før den finder sin afslutning.
- Det er et krav, der vedholdende har været fremført under de langvarige overenskomstforhandlinger startende i foråret 2010 og som resulterede i, at Rederiforeningen måtte konstatere, at det ikke var muligt at forny overenskomsten med Søfartens Ledere”, skriver Danmarks Rederiforening på sin hjemmeside.
Uanset hvordan en kommende voldgift om regulering af nettolønningerne i DIS falder ud, så vil resultatet blot skabe nye problemer. Det mener CO-Søfart, der opfordrer Danmarks Rederiforening og Søfartens Ledere til at finde en forhandlingsløsning
- Jeg har svært ved at se, at den danske sømand får nogen gavn af en retslig afgørelse i denne sag, og det eneste glædelige i situationen er, at vi nu kommer ud af det dødvande, som de stridende parter igennem flere år, har holdt os i, siger Ole Philipsen, formand for Dansk Metals Maritime Afdeling og CO–Søfart.
Konsekvensen af en retslig afgørelse, vil i CO–Søfarts øjne være en lose/lose situation, skriver CO–Søfarts sekretariatschef John Ibsen, i et indlæg på foreningens hjemmeside.
- Hvis Søfartens Ledere får ret, så vil der skulle udbetales yderligere hyre til de højest lønnede danske søfarende, og dermed vil f.eks. færøske navigatører bosat på Færøerne, som, indtil overenskomsternes bortfald har sejlet på danske overenskomster, være billigere end tilsvarende danske.
Det vil med andre ord føre til en betydelig svækkelse af danskansatte danske søfarendes konkurrencedygtighed, og det midt i en meget svær økonomisk tid.